- Spitfire List - http://spitfirelist.com -

FTR #793 Miscellaneous Articles and Updates

Dave Emory’s entire life­time of work is avail­able on a flash dri­ve that can be obtained here. [1] (The flash dri­ve includes the anti-fas­cist books avail­able on this site.)

Lis­ten: MP3

Side 1 [2]  Side 2 [3]

[4]

Quandt Fam­i­ly Val­ues: BMW heir Har­ald Quandt (in uni­form) with his in-laws

[5]Intro­duc­tion: As the title indi­cates, this pro­gram updates pre­vi­ous top­ics of dis­cus­sion and presents infor­ma­tion not pre­vi­ous­ly intro­duced. Updat­ing FTR #791 [6], the pro­gram notes the death of Cor­nelius Gurlitt, the son of promi­nent Nazi art deal­er Hilde­brand Gurlitt. The younger Gurlitt was found to be in pos­ses­sion of a vast trove of art­works, val­ued at at $1.35 bil­lion by some accounts.

A Wall Street Jour­nal arti­cle main­tains that the elder Gurlitt was to be the direc­tor of Hitler’s Fuehrermu­se­um. Nev­er built, the art for that intend­ed insti­tu­tion com­prised much of the art alleged by authors Simon Dun­stan and Ger­rard Williams to be at the cen­ter of the deal between Allen Dulles and Mar­tin Bor­mann.

Cor­nelius Gurlitt left his art trove–valued at around one $1.35 billion–to a Bern, Switzer­land art muse­um. Switzer­land was and is, of course, a major repos­i­to­ry for much of the Bor­mann flight cap­i­tal. One can but won­der if this muse­um has con­nec­tions with the Bor­mann group.

Notice, also, that Gurlitt had a sec­ond res­i­dence in Salzburg, Aus­tria. As dis­cussed in FTR #791 [6], the Ger­man author­i­ties had no record of Cor­nelius Gurlitt. In a coun­try where every cit­i­zen must reg­is­ter with the police of his or her res­i­den­tial area, this is unthink­able and indica­tive of some high-lev­el chi­canery.

Recent news has offered up a grim­ly instruc­tive jux­ta­po­si­tion. As Glenn Green­wald and his asso­ciates in the Snow­den “op” gar­nered jour­nal­is­tic prizes, Fra­zier Glenn Miller, a vet­er­an neo-Nazi and asso­ciate of The Order [alleged­ly] killed three at a Jew­ish com­mu­ni­ty cen­ter in Kansas.

As we have seen in FTR #754 [7] and sev­er­al posts [8], Green­wald was a fel­low-trav­el­er of some of mur­der­ous Nazi and white suprema­cist groups. In addi­tion to defend­ing Matthew Hale against solic­i­ta­tion  of murder [9] charges, Green­wald ran inter­fer­ence [10] for the “lead­er­less resis­tance strat­e­gy.” [11]

Lead­er­less resis­tance is an oper­a­tional doc­trine through which indi­vid­ual Nazis and white suprema­cists per­form acts of vio­lence against their per­ceived ene­mies, indi­vid­u­al­ly, or in very small groups. Act­ing in accor­dance with doc­trine espoused by lumi­nar­ies and lead­erls in their move­ment, they avoid infil­tra­tion by law enforce­ment by virtue of their “lone wolf” oper­a­tional strat­e­gy. What Miller [alleged­ly] did is pre­cisely the sort of thing advo­cated by the “Lead­er­less Resis­tance” strat­e­gy.

[12]

The Turn­er Diaries and Hunter, pub­lished by Green­wald’s client, the Nation­al Alliance

[13]

Ser­pen­t’s Walk: Fore­casts a Nazi takeover of U.S. in mid-twen­ty-first cen­tu­ry, after WMD ter­ror­ist attacks.

The advo­cates of this sort of thing, such as Cit­i­zen Greenwald’s client The Nation­al Alliance (pub­lisher of  The Turn­er Diaries,” which pro­vided the oper­a­tional tem­plate for Miller’s bene­fac­tors The Order) have been shield­ed (to an extent) from civ­il suits hold­ing them to account for their mur­der­ous advo­cacy.

We can give thanks to Green­wald.

Nation­al Alliance’s books are specif­i­cal­ly intend­ed as instruc­tion­al vehi­cles.  [14]Hunter [14] is ded­i­cat­ed to Joseph Paul Franklin, who was close to Miller. The shoot­ings of which Miller is accused were on Franklin’s birth­day. Although not legal­ly liable for such killings, Green­wald does bear polit­i­cal, moral, philo­soph­i­cal and “karmic” respon­si­bil­i­ty. The syco­phants and fools who cel­e­brate him enjoy sim­i­lar sta­tus.

Miller is also an admir­er of Ron Paul [15], the Pres­i­den­tial can­di­date of choice for Green­wald’s bene­fac­tor Eddie “the Friend­ly Spook” Snow­den. The “Paulis­tin­ian Lib­er­tar­i­an Orga­ni­za­tion” [16] is at the foun­da­tion of the Greenwald/Snowden milieu.

Much of the bal­ance of the pro­gram high­lights the grow­ing con­trol of Amer­i­can media out­lets by doc­tri­naire fas­cist orga­ni­za­tions with a her­itage evolv­ing from World War II.

With our media already demon­strat­ing a com­pul­sion to fun­da­men­tal­ly mis­rep­re­sent events in an overt­ly ide­ol­o­gized fash­ion (as we are see­ing with regard to the Ukraine sit­u­a­tion), the inroads of Mus­lim Broth­er­hood, SS-linked Ber­tels­mann and ele­ments linked with the Uni­fi­ca­tion Church is some­thing to be feared.

Pro­gram High­lights Include:

1. Updat­ing FTR #791 [6], the pro­gram notes the death of Cor­nelius Gurlitt, the son of promi­nent Nazi art deal­er Hilde­brand Gurlitt. The younger Gurlitt was found to be in pos­ses­sion of a vast trove of art­works, val­ued at at $1.35 bil­lion by some accounts.

A Wall Street Jour­nal arti­cle main­tains that the elder Gurlitt was to be the direc­tor of Hitler’s Fuehrermu­se­um. Nev­er built, the art for that intend­ed insti­tu­tion com­prised much of the art alleged by authors Simon Dun­stan and Ger­rard Williams to be at the cen­ter of the deal between Allen Dulles and Mar­tin Bor­mann.

“Ger­man Art Col­lec­tor in Nazi Loot Uproar Dies at 81 — Update” by Mary M. Lane; The Wall Street Jour­nal; 5/6/2014. [26]

Cor­nelius Gurlitt, the octo­ge­nar­i­an son of one of Adolf Hitler’s major art deal­ers, died in his Munich home on Tues­day morn­ing, leav­ing the fate of his rough­ly 1,400 art­works unclear.

Legal ques­tions now swarm sur­round­ing how–and even if–looted works in the col­lec­tion can now be resti­tut­ed to Holo­caust vic­tims and their heirs.

Mr. Gurlitt, 81 years old, stepped from com­plete obscu­ri­ty into world-wide promi­nence last fall after Ger­man media reports sur­faced that Bavar­i­an tax author­i­ties had con­fis­cat­ed in ear­ly 2012 what is regard­ed as the largest-ever trove of Nazi-loot­ed art in pri­vate hands.

The fact that the find remained unre­port­ed for near­ly two years and the gov­ern­men­t’s refusal to put pres­sure on Mr. Gurlitt to return any loot­ed art­work to heirs of their orig­i­nal own­ers drew inter­na­tion­al crit­i­cism of Ger­many from the U.S., France and Israel.

Mr. Gurlitt died in the pres­ence of his doc­tor and care­tak­ers, a few weeks after request­ing that he return home from a Bavar­i­an hos­pi­tal where he had under­gone inten­sive heart surgery, his spokesman said on Tues­day after­noon. The col­lec­tor, who was nev­er mar­ried and had no chil­dren, leaves no direct heir or known next of kin.

The trove includ­ed many unre­mark­able works on paper but also sev­er­al valu­able paint­ings. One of those, an Hen­ri Matisse por­trait that Matisse deal­ers say could fetch up to $20 mil­lion at auc­tion, is being chased by the heirs of the late French art deal­er Paul Rosen­berg, includ­ing Anne Sin­clair, a promi­nent jour­nal­ist and ex-wife of for­mer Inter­na­tion­al Mon­e­tary Fund head Dominique Strauss-Kahn.

That paint­ing and sev­er­al oth­er art­works were loot­ed from Holo­caust vic­tims dur­ing World War II. It is unclear how the works end­ed up in the col­lec­tion of Mr. Gurlit­t’s father, Hilde­brand, a suc­cess­ful Nazi-era deal­er whom Hitler had tapped to lead his unre­al­ized Führermu­se­um in Linz, Aus­tria after the war.

Ger­man author­i­ties came under fire from major Jew­ish lead­ers, includ­ing Ronald Laud­er and Israeli and Amer­i­can offi­cials because the trove, though con­fis­cat­ed in ear­ly 2012, the was kept secret for two years–even from the Bavar­i­an jus­tice minister–in vio­la­tion of inter­na­tion­al norms on art resti­tu­tion.

At the time, Bavar­i­an tax author­i­ties jus­ti­fied the deci­sion to keep the works’ exis­tence a secret because of their con­tin­u­ing inves­ti­ga­tion into Mr. Gurlit­t’s finances. The Augus­burg pros­e­cu­tor’s office in charge of the inves­ti­ga­tion did­n’t answer calls seek­ing com­ment.

Although that inves­ti­ga­tion will lapse now that Mr. Gurlitt is dead, fresh hur­dles abound, main­ly sur­round­ing a sim­ple ques­tion: who has inher­it­ed Mr. Gurlit­t’s estate?

Christo­pher Marinel­lo, a lawyer for the Rosen­berg heirs, says the fam­i­ly will con­tin­ue pur­su­ing the case, but that “we’ll have to wait for the estate process to run its course.”

It is unclear, though, whom Mr. Marinel­lo should even con­tact or who will be han­dling the estate process.

Giv­en Mr. Gurlit­t’s per­pet­u­al­ly frail state of health, a Ger­man court appoint­ed Munich-based lawyer Christoph Edel as his legal guardian late last year. But Mr. Edel’s posi­tion was “void­ed as soon as Mr. Gurlitt died,” his spokesman, Stephan Holzinger, told The Wall Street Jour­nal.

Mr. Holzinger says he does­n’t even know if Mr. Gurlitt has a will and that his own con­tract will only con­tin­ue for “the next few days.”

“The only guy who could give orders in [resti­tut­ing art] was Mr. Edel, but now his job has end­ed,” said Mr. Holzinger. “The job right now is to find out what’s in the will–if there is a will.”

The lack of cer­tain­ty about a fin­ished will may in part be due to the ten­sions that have plagued Mr. Gurlit­t’s own legal team since it came togeth­er ear­li­er this year.

In Jan­u­ary, The Jour­nal report­ed that Mr. Gurlitt was will­ing to nego­ti­ate the return of works of art with­in the col­lec­tion, but Mr. Gurlit­t’s lawyer, Hannes Har­tung, was fired soon after­ward

Sev­er­al fam­i­lies, includ­ing the Rosen­berg heirs, com­plained that Mr. Har­tung was unwill­ing to rule out a demand for mon­e­tary com­pen­sa­tion for return­ing Nazi-loot­ed art.

Last month tax author­i­ties announced they would return Mr. Gurlit­t’s art­work. Through his legal guardian, Mr. Gurlitt respond­ed to inter­na­tion­al com­plaints by giv­ing the gov­ern­ment-appoint­ed task force that had already been exam­in­ing the prove­nance author­i­ty to spend a year research­ing it and help­ing arrange resti­tu­tion for works that it deter­mined were loot­ed.

But even that task force is uncer­tain now with whom it should coor­di­nate since Mr. Gurlitt is dead.

“We want to ful­fill our duty to research this work as seri­ous­ly as before,” said task force spokesman Matthias Henkel. “We are still work­ing on deter­min­ing with whom to speak now.”

2. Cor­nelius Gurlitt left his art trove–valued at around one $1.35 billion–to a Bern, Switzer­land art muse­um. Switzer­land was and is, of course, a major repos­i­to­ry for much of the Bor­mann flight cap­i­tal. One can but won­der if this muse­um has con­nec­tions with the Bor­mann group.

Notice, also, that Gurlitt had a sec­ond res­i­dence in Salzburg, Aus­tria. As dis­cussed in FTR #791, the Ger­man author­i­ties had no record of Cor­nelius Gurlitt. In a coun­try where every cit­i­zen must reg­is­ter with the police of his or her res­i­den­tial area, this is unthink­able and indica­tive of some high-lev­el chi­canery.

“ ‘Nazi Art’ Hoard­er Gurlitt Makes Swiss Muse­um Sole Heir”; BBC News; 5/7/2014. [27]

Ger­man Nazi-era art hoard­er Cor­nelius Gurlitt, who died on Tues­day, has made the Bern Art Muse­um in Switzer­land his “sole heir”.

The reclu­sive son of Adolf Hitler’s art deal­er is esti­mat­ed to have amassed a col­lec­tion worth up to a bil­lion euros.

The muse­um said the news struck “like a bolt from the blue”, giv­en that it had had no rela­tion­ship with Mr Gurlitt.

The col­lec­tion was the sub­ject of a long legal dis­pute over works that may have been tak­en ille­gal­ly by the Nazis.

The Bern Art Muse­um said that it was delight­ed at the news that it had been made Mr Gurlit­t’s “unre­strict­ed and unfet­tered sole heir”, but added that the bequest also posed some ques­tions.

“The Board of Trustees and direc­tors of Kun­st­mu­se­um Bern are sur­prised and delight­ed, but at the same time do not wish to con­ceal the fact that this mag­nif­i­cent bequest brings with it a con­sid­er­able bur­den of respon­si­bil­i­ty and a wealth of ques­tions of the most dif­fi­cult and sen­si­tive kind, and ques­tions in par­tic­u­lar of a legal and eth­i­cal nature”, it said in a state­ment.

Mr Gurlit­t’s father, Hilde­brand Gurlitt, was ordered to deal in works that had been seized from Jews, or which the Nazis con­sid­ered “degen­er­ate” and had removed from Ger­man muse­ums.

The price­less col­lec­tion was con­fis­cat­ed in 2012 by Bavar­i­an author­i­ties from the apart­ment of his son.

After ini­tial­ly refus­ing to give up the paint­ings, Mr Gurlitt changed his posi­tion, agree­ing to co-oper­ate with the Ger­man author­i­ties on estab­lish­ing the paint­ings’ prove­nance, and return­ing them if they were shown to be stolen.

‘Wild spec­u­la­tion’
Mr Gurlitt, who had no close rel­a­tives, wrote the will with­in the last few weeks short­ly before under­go­ing heart surgery, accord­ing to his spokesman, Stephan Holzinger.

“It now falls to the pro­bate court to deter­mine if the will is valid and whether a con­tract of inher­i­tance exists,” he told the BBC ear­li­er on Wednes­day.

“I can under­stand that there is now wild spec­u­la­tion, but I don’t want to com­ment on that at this stage.”

The Ger­man gov­ern­ment said ear­li­er that the col­lec­tor’s death would not affect the inves­ti­ga­tion into own­er­ships claims on the paint­ings.

Mr Gurlit­t’s col­lec­tion only came to light after a rou­tine check found he was car­ry­ing wads of cash on a train from Switzer­land, trig­ger­ing a tax inquiry.

Inves­ti­ga­tors found more than 1,400 works in his flat in Munich in Feb­ru­ary 2012 — though they only revealed the dis­cov­ery in late 2013 — and a fur­ther 60 in his house near Salzburg, Aus­tria, ear­li­er this year.

Among them were works by Pierre-Auguste Renoir, Pablo Picas­so, Marc Cha­gall, Emil Nolde and Max Lieber­mann.

The col­lec­tion is esti­mat­ed to be worth up to a bil­lion euros (£850m; $1.35bn).

Under Ger­man law, Cor­nelius Gurlitt was not com­pelled to return any paint­ings because the inci­dents hap­pened more than 30 years ago.

3a. Recent news has offered up a grim­ly instruc­tive jux­ta­po­si­tion. As Glenn Green­wald and his asso­ciates in the Snow­den “op” gar­nered jour­nal­is­tic prizes, Fra­zier Glenn Miller, a vet­er­an neo-Nazi and asso­ciate of The Order [alleged­ly] killed three at a Jew­ish com­mu­ni­ty cen­ter in Kansas.

As we have seen in FTR #754 [7] and sev­er­al posts [8], Green­wald was a fel­low-trav­el­er of some of mur­der­ous Nazi and white suprema­cist groups. In addi­tion to defend­ing Matthew Hale against solic­i­ta­tion  of murder [9] charges, Green­wald ran inter­fer­ence [10] for the “lead­er­less resis­tance strat­e­gy.” [11]

Lead­er­less resis­tance is an oper­a­tional doc­trine through which indi­vid­ual Nazis and white suprema­cists per­form acts of vio­lence against their per­ceived ene­mies, indi­vid­u­al­ly, or in very small groups. Act­ing in accor­dance with doc­trine espoused by lumi­nar­ies and lead­erls in their move­ment, they avoid infil­tra­tion by law enforce­ment by virtue of their “lone wolf” oper­a­tional strat­e­gy.

What Miller [alleged­ly] did is pre­cisely the sort of thing advo­cated by the “Lead­er­less Resis­tance” strat­e­gy.

The advo­cates of this sort of thing, such as Cit­i­zen Greenwald’s client The Nation­al Alliance (pub­lisher of  The Turn­er Diaries,” which pro­vided the oper­a­tional tem­plate for Miller’s bene­fac­tors The Order) have been shield­ed (to an extent) from civ­il suits hold­ing them to account for their mur­der­ous advo­cacy.

We can give thanks to Green­wald.

Nation­al Alliance’s books are specif­i­cal­ly intend­ed as instruc­tion­al vehi­cles. Hunter is ded­i­cat­ed to Joseph Paul Franklin, who was close to Miller. The shoot­ings of which Miller is accused were on Franklin’s birth­day.

Although not legal­ly liable for such killings, Green­wald does bear polit­i­cal, moral, philo­soph­i­cal and “karmic” respon­si­bil­i­ty. The syco­phants and fools who cel­e­brate him enjoy sim­i­lar sta­tus.

Miller is also an admir­er of Ron Paul [15], the Pres­i­den­tial can­di­date of choice for Green­wald’s bene­fac­tor Eddie “the Friend­ly Spook” Snow­den. The “Paulis­tin­ian Lib­er­tar­i­an Orga­ni­za­tion” [16] is at the foun­da­tion of the Greenwald/Snowden milieu.

Idle thought num­ber 219–“old Ger­man fam­i­lies” in Latin Amer­i­ca helped finance The Order, which gave mon­ey to Miller (among oth­ers).  Matthews’ group cer­tain­ly robbed armored cars and gained finan­cial sup­port in so doing.

In that regard, we won­der to what extent The Order may actu­al­ly have been a vehi­cle for laun­der­ing funds from those “old Ger­man fam­i­lies in Latin Amer­i­ca?”

3b. 1988: Neo-Nazi Group Founds Pub­lish­ing House, Pub­lishes Book to Inspire White Assas­sins;  [14]His­tory Com­mons [14]

. . . .William Pierce, the founder of the neo-Nazi Nation­al Alliance (see 1970–1974) and the author of the inflam­ma­tory and high­ly influ­en­tial white suprema­cist nov­el The Turn­er Diaries (see 1978), over­sees the cre­ation of a pub­lish­ing firm for the Alliance, Nation­al Van­guard Books. It will pub­lish a num­ber of works, most promi­nently a reprint of The Turn­er Diaries and Pierce’s sec­ond nov­el, Hunter, which tells the sto­ry of a white assas­sin who kills minori­ties, par­tic­u­larly inter­ra­cial cou­ples. He ded­i­cates Hunter to Joseph Paul Franklin, con­victed of the sniper mur­ders of two African-Amer­i­can men (see 1980). Pierce will lat­er tell his biog­ra­pher that he wrote Hunter as a delib­er­ate moti­va­tional tool for assas­sins, say­ing, “From the begin­ning with Hunter, I had this idea of how fic­tion can work as a teach­ing tool in mind.” In 2002, the Cen­ter for New Com­mu­nity will write, “Like The Turn­er Diaries, the book has inspired sev­eral real-life acts of racist ter­ror” (see Jan­u­ary 4, 2002 and After). In 1991, Nation­al Van­guard will expand into releas­ing audio­tapes, which by Decem­ber 1992 will spawn a radio show, Amer­i­can Dis­si­dent Voic­es. In 1993, it will begin pub­lish­ing com­ic books tar­geted at chil­dren and teenagers. . . .

3c. Broth­er­hood and Mur­der by Thomas Mar­tinez; Google Books; p. 234. [28]

. . . .The per­former also said ” . . . Some very old Ger­man fam­i­lies [in South Amer­ica] were giv­ing Bob [Matthews, leader of The Order] some mon­ey.” . . .

. . . For exam­ple, as long ago as 1978, Man­fred Roed­er [29], who head­ed the rem­nants of the Ger­man Nazi Par­tytrav­eled to Brazil, where he met with Josef Men­gele and oth­er Nazi lead­ers. Imme­di­ately after­ward, Roed­er trav­eled to the Unit­ed States, where–according to the ADL–he met with Dr. William Pierce, among oth­ers. . . .”

3d. “Bul­lets, Blood and Then Cry of ‘Heil Hitler’ ” by Steve Yac­ci­no and Dan Bar­ry; The New York Times; 4/14/2014. [30]

. . . . In recent years, Mr. Miller has also been a devot­ed pen pal to incar­cer­at­ed white suprema­cists, among them Joseph Paul Franklin, a con­vict­ed mur­der­er who was exe­cut­ed in Mis­souri in Novem­ber. Ms. Beirich, of the law cen­ter, said that Mr. Miller was very close to Mr. Franklin, whose birth­day was Sun­day, the day of the shoot­ing. . . .

3e. “Fra­zier Glenn Miller”; South­ern Pover­ty Law Cen­ter [31]

Date of Birth:
1940
Loca­tion:
Spring­field, Mo.
Ide­ol­ogy:
Ku Klux Klan [32]

Fra­zier Glenn Miller, also known as Fra­zier Glenn Cross, is the for­mer “grand drag­on” of the Car­olina Knights of the Ku Klux Klan, which he found­ed and ran in the 1980s before being sued by the South­ern Pover­ty Law Cen­ter for oper­at­ing an ille­gal para­mil­i­tary orga­ni­za­tion and using intim­i­da­tion tac­tics against African Amer­i­cans. After sub­se­quently form­ing anoth­er Klan group, the White Patri­ot Par­ty, he was found in crim­i­nal con­tempt and sen­tenced to six months in prison for vio­lat­ing the court set­tle­ment. He went under­ground while his con­vic­tion was under appeal but was caught by the FBI with a weapons cache in Mis­souri. He served three years in fed­eral prison after being indict­ed on weapons charges and for plot­ting rob­beries and the assas­si­na­tion of SPLC founder Mor­ris Dees. As part of a plea bar­gain, tes­ti­fied against oth­er Klan lead­ers in a 1988 sedi­tion tri­al. On April 13, 2014, Miller was arrest­ed in the shoot­ing deaths of three peo­ple at a Jew­ish com­mu­nity cen­ter and near­by retire­ment com­mu­nity in Over­land Park, Kansas.

Crim­i­nal His­tory:
In 1986, Miller was con­victed on a fed­eral con­tempt of court charge after vio­lat­ing the terms of a con­sent order that set­tled a law­suit filed against him and his Klan group by the South­ern Pover­ty Law Cen­ter. He was sen­tenced to a year in prison, with six months sus­pended. How­ever, he dis­ap­peared while out on bond await­ing an appeal and was lat­er caught in Mis­souri along with four oth­er Klans­men and a cache of weapons.

In 1987, he plead­ed guilty to a weapons charge and to mail­ing a threat through the mail. He had been indict­ed along with four oth­er white suprema­cists for con­spir­ing to acquire stolen mil­i­tary weapons, and for plan­ning rob­beries and the assas­si­na­tion of SPLC founder Mor­ris Dees. In an agree­ment with fed­eral pros­e­cu­tors, he received a five-year prison sen­tence in exchange for his tes­ti­mony against 14 white suprema­cist lead­ers in a sedi­tion tri­al. He served three years of that sen­tence.

...

Back­ground:
Fra­zier Glenn Miller is the founder and for­mer leader of both the Car­olina Knights of the Ku Klux Klan and the White Patri­ot Par­ty, both of which were oper­ated as para­mil­i­tary orga­ni­za­tions in the 1980s.

Miller quit high school as a senior to join the U.S. Army. In 1979, he retired from the Army as a mas­ter sergeant after 20 years of active duty, includ­ing two tours in Viet­nam and 13 years as a mem­ber of the elite Green Berets.

Miller claims he read a racist news­pa­per for the first time in the ear­ly 1970s when his father gave him a copy of The Thun­der­bolt, pub­lished by Ed Fields of the racist, anti-Semit­ic Nation­al States’ Rights Par­ty. Accord­ing to Miller, with­in two min­utes of brows­ing through the tabloid, he knew he “had found a home with­in the Amer­i­can White Move­ment. I was ecsta­tic.” He joined the Nation­al States’ Rights Par­ty in 1973, but soon left because, he lat­er tes­ti­fied, it was “made up most­ly of elder­ly peo­ple who were not that active.”

He then joined the Nation­al Social­ist Par­ty of Amer­ica, a Nazi group whose mem­bers attacked and killed marchers asso­ci­ated with the Com­mu­nist Work­ers Par­ty in Greens­boro, N.C., in 1979. The fol­low­ing year, due to his involve­ment with the Nazi group, the Greens­boro shootout, and death threats against him and his fam­ily, his wife left him and moved with their chil­dren to Chica­go.

Miller was forced to retire from the Army due to his Klan-relat­ed activ­i­ties. He enrolled in John­ston Tech­ni­cal Col­lege in Smith­field, N.C., and also bought a 25-acre farm in Ang­ier, N.C., near Raleigh. It was there, in late 1980, that he formed the Car­olina Knights of the Ku Klux Klan and began to amass ille­gal weapons and con­duct mil­i­tary train­ing with the help of active-duty sol­diers. Miller want­ed to mod­el the Car­olina Knights on Hitler’s Nazi Par­ty. “I would try to emu­late Hitler’s meth­ods of attract­ing mem­bers and sup­port­ers,” he wrote in his auto­bi­og­ra­phy. “In the years to come, for exam­ple, I placed great empha­sis on stag­ing march­es and ral­lies. It had been suc­cess­ful with Hitler.”

Miller rep­re­sented a new, mil­i­tant breed of Klan lead­ers in the 1980s, pre­fer­ring fatigues over the tra­di­tional Klan robe and train­ing his troops in mil­i­tary tac­tics. He was not averse to pub­lic­ity and began hold­ing ral­lies and march­es on a near-week­ly basis up and down the Atlantic Seaboard. He announced his goal was to cre­ate a Car­olina Free State, which would be an “all-white nation with­in the bounds of North and South Car­olina.” He said his ene­mies were “nig­gers” and Jews. He boast­ed of hav­ing sup­port­ers at Fort Bragg, the near­by Army base that was home to a large con­tin­gent of U.S. spe­cial forces.

In 1983, after a black prison guard, Bob­by Per­son, filed a dis­crim­i­na­tion suit against the North Car­olina prison sys­tem, mem­bers of the Car­olina Knights began to intim­i­date the plain­tiff. They also harassed, threat­ened and intim­i­dated oth­er African Amer­i­cans in the area. The SPLC, led by Mor­ris Dees, sued Miller and his group in June 1984 – demand­ing they stop their cam­paign of intim­i­da­tion and cease all para­mil­i­tary activ­i­ty.

The SPLC lawyers did not know it at the time, but Miller had ties to The Order, a white nation­al­ist ter­ror­ist orga­ni­za­tion whose mem­bers assas­si­nated Den­ver talk show host Alan Berg just 13 days after the SPLC filed suit. The leader of the group, Robert Math­ews, had giv­en Miller $200,000 in cash that was part of the $3.8 mil­lion stolen dur­ing an armored car rob­bery. It was lat­er revealed that Dees was at the top of The Order’s hit list. Miller tes­ti­fied in the 1988 tri­al of oth­er white suprema­cists that Math­ews told him “they were think­ing about killing” Dees.

In Jan­u­ary 1985, the SPLC reached a con­sent agree­ment with Miller that pre­vented the Knights from oper­at­ing as a para­mil­i­tary group and from harass­ing, intim­i­dat­ing, threat­en­ing or harm­ing any black per­son or white per­son who asso­ci­ated with black per­sons. A month lat­er, how­ever, Miller announced the for­ma­tion of a new Klan group, the White Patri­ot Par­ty. His goal was the same: the “uni­fi­ca­tion of white peo­ple.” He vowed to oper­ate peace­fully – unless the fed­eral gov­ern­ment infringed on his rights, in which case he would resort to “under­ground rev­o­lu­tion­ary tac­tics … with the armed resources at our dis­pos­al.”

It took less than a year for Miller and the White Patri­ot Par­ty to vio­late the con­sent order. The SPLC obtained pho­to­graphic evi­dence of active-duty Marines help­ing train his mem­bers. In a July 1986 tri­al, in which Dees act­ed as a spe­cial pros­e­cu­tor to assist fed­eral pros­e­cu­tors, Miller was found guilty of crim­i­nal con­tempt. One wit­ness tes­ti­fied he had pro­cured weapons and explo­sives, includ­ing 13 armor-pen­e­trat­ing anti-tank rock­ets, from mil­i­tary per­son­nel on behalf of Miller, after the set­tle­ment. He also said he received a duf­fel bag full of cash as pay­ment to con­duct train­ing intend­ed to help “cre­ate a para­mil­i­tary guer­rilla unit for lat­er use in estab­lish­ing a White South­land.” Miller was sen­tenced to a year in prison, with six months of that term sus­pended. He was also ordered to dis­as­so­ci­ate him­self from the White Patri­ot Par­ty and avoid con­tact with white suprema­cists.

In Octo­ber of that year, while out on bond await­ing an appeal of his con­vic­tion, Miller wrote to North Carolina’s gov­er­nor, ask­ing for an appoint­ment to the Governor’s Task Force on Racial, Reli­gious and Eth­nic Vio­lence and Intim­i­da­tion. He said he would be will­ing to pub­licly dis­cour­age racial vio­lence and act as a liai­son to “the many White groups in North Car­oli­na.”

But, in 1987, while still out on bond, Miller dis­ap­peared and went under­ground. He mailed a “Dec­la­ra­tion of War [33]” to sup­port­ers, exhort­ing “Aryan war­riors of The Order” to kill “our ene­mies,” and estab­lished a point sys­tem for each kill. The tar­gets were: “Nig­gers (1), White race trai­tors (10), Jews (10), Judges (50) Mor­ris Selig­man Dees (888).” He signed the state­ment “Glenn Miller, loy­al mem­ber of ‘The Order.’”

The FBI caught up with Miller and four oth­er Klans­men in Spring­field, Mo., where he was tear-gassed out of a mobile home. Author­i­ties found hand grenades, auto­matic weapons, thou­sands of rounds of ammu­ni­tion, the explo­sive C‑4, and $14,000 in cash. He and the oth­ers were indict­ed for con­spir­acy to acquire stolen mil­i­tary weapons, explo­sives and equip­ment, and for plan­ning rob­beries and the assas­si­na­tion of Dees. Miller plead­ed guilty to a weapons charge and to send­ing a threat through the mail. He served three years in fed­eral prison, most­ly in Otisville, N.Y. As part of his plea deal, he agreed to tes­tify against 14 lead­ing white suprema­cists in a sedi­tion tri­al.

...

Miller has ties to Kevin W. Harpham, a neo-Nazi who was con­victed of attempt­ing to bomb a Mar­tin Luther King Jr. Day parade in Spokane, Wash., in 2011. Although Harpham plead­ed guilty, Miller was con­vinced that Harpham’s lawyers deceit­fully con­vinced him that he would be found guilty regard­less of his inno­cence. Through­out his tri­al pro­ceed­ings, Miller was a reg­u­lar pen pal with Harpham, who was sen­tenced to 32 years in prison.

3f. “LISTEN: Alleged Kansas Gun­man Fra­zier Glenn Miller Dis­cuss­es the Tea Par­ty, Oba­ma, and Ron Paul” by Tim Mur­phy and Dana Liebel­son; Moth­er Jones; 4/14/2014. [15]

In a 2010 radio inter­view, Fra­zier Glenn Miller, the man sus­pect­ed of killing three peo­ple Sun­day at a Jew­ish com­mu­ni­ty cen­ter and a Jew­ish retire­ment cen­ter in Kansas, said he was inter­est­ed in the tea par­ty, voiced sup­port for then-Iran­ian Pres­i­dent Mah­moud Ahmadine­jad, and spoke approv­ing­ly of Ron Paul, the Texas Repub­li­can con­gress­man and pres­i­den­tial can­di­date. In late April 2010, Miller, a for­mer Ku Klux Klan Grand Drag­on, was a guest on The David Pak­man Show, a nation­al­ly syn­di­cat­ed left-of-cen­ter radio and tele­vi­sion pro­gram. At the time, Miller was run­ning for US Sen­ate as an inde­pen­dent in his home state of Mis­souri with the slo­gan “It’s the Jews, Stu­pid,” and Pak­man pressed Miller on his extreme views. . . .

. . . . Not sur­pris­ing­ly, Miller den­i­grat­ed most Amer­i­can politi­cians, but cit­ed one pos­i­tive­ly: “If I had my way [all US sen­a­tors] would be in jail right now for trea­son, if not hung from a stur­dy oak tree…Ron Paul is the only inde­pen­dent politi­cian, rep­re­sen­ta­tive in Wash­ing­ton.” . . . .

4a. In numer­ous posts and pro­grams, we have dis­cussed anoth­er of the Nation­al Alliance books–Ser­pen­t’s Walk. In that text, the Third Reich and the SS go under­ground, grow their wealth, buy into the opin­ion-form­ing media, and–after the U.S. is dev­as­tat­ed by a series of ter­ror­ist attacks using WMD’s–they take over the coun­try.

In the con­text of Ser­pen­t’s Walk, we have dis­cussed the advance of Ber­tels­mann in the cor­po­rate media world.

The for­mer sup­pli­er of books for the SS is wield­ing larg­er influ­ence. Ber­tels­mann will dom­i­nate a new Ran­dom House/Penguin merged unit, which will con­trol 25% of the world’s pub­lish­ing busi­ness.

For­mer­ly head­ed by SS man Hein­rich Mohn [34], Ber­tels­mann shows every indi­ca­tion of main­tain­ing its Nazi char­ac­ter and obscur­ing them at the same time. Its offi­cial house his­to­ri­an [35] pub­lished books blam­ing World War II on Franklin Delano Roo­sevelt, U.S. impe­ri­al­ism and Jew­ish con­trol of the U.S. news media.

With Ber­tels­mann con­tin­u­ing its efforts in the music busi­ness [36] and oth­er Under­ground Reich media enti­ties like Al Jazeera [37] gain­ing in the Amer­i­can media mar­ket, we expect the sce­nario pre­sent­ed in  [38]Ser­pen­t’s Walk [38] will come to pass.

“Ran­dom House and Pen­guin Merg­er Cre­ates Glob­al Giant” by E [17]ric Pfan­ner and Amy Choz­ick; The New York Times; 10/29/2012. [17]

The book pub­lish­ing indus­try is start­ing to get small­er in order to get stronger.

The announce­ment on Mon­day that Ran­dom House and Pen­guin would merge nar­rows the busi­ness to a hand­ful of big pub­lish­ers, and could set off a long-expect­ed round of con­sol­i­da­tion as the indus­try adapts to the dig­i­tal mar­ket­place.

John Makin­son, the chief exec­u­tive of Pen­guin who will serve as chair­man of the new com­pa­ny, said that with con­sol­i­da­tion inevitable, “we decid­ed it was bet­ter to get in ear­ly rather than be a fol­low­er.”

In announc­ing the agree­ment, the Euro­pean own­ers of Ran­dom House and Pen­guin — Ber­tels­mann and Pear­son, respec­tive­ly — said Ber­tels­mann would con­trol 53 per­cent of the com­bined enti­ty and Pear­son 47 per­cent. In a state­ment, Ber­tels­mann said the deal would most like­ly con­clude in the sec­ond half of 2013, after approval from reg­u­la­tors.

The merg­er will cre­ate the largest con­sumer book pub­lish­er in the world, with a glob­al mar­ket share of more than 25 per­cent and a book list that includes con­tem­po­rary best-sell­ers like Ran­dom House’s “Fifty Shades of Grey” and Penguin’s back­list of clas­sics from authors like George Orwell. . . .

4c. “Bertelsmann’s Revi­sion­ist” by Her­sch Fis­chler and John Fried­man; The Nation; 11/8/99.  [19]

. . . . Rewrit­ing his­tory, he [Ber­tels­mann house his­to­ri­an Dirk Baven­damm] stat­ed that Roo­sevelt, not Hitler had caused World War II. He also wrote that Amer­i­can Jews con­trolled most of the media,’ and he claimed they gave a false pic­ture of Hitler. Did the book impress [Heinrich’s son Rein­hard] Mohn, then the major­ity share­holder of Ber­tels­mann? The firm hired Baven­damm as its house his­to­rian, and in 1984 he com­pleted a his­tor­i­cal study, 150 Years of Ber­tels­mann: The Founders and Their Time—with a fore­word by Mohn.

A year lat­er, Baven­damm edit­ed the firm’s offi­cial his­tory, which set forth the untrue sto­ry that the firm had resist­ed the Nazis and had been closed down by them. Mohn also asked Baven­damm to write the autho­rized his­tory of the Mohn fam­ily, pub­lished in 1986 under the title Ber­tels­mann, Mohn, Scip­pel: Three Families—One Com­pany. In a sec­ond book, Roosevelt’s War (pub­lished in 1993, reis­sued in 1998), Baven­damm accus­es the U.S. Pres­i­dent of enact­ing a plan to start World War II. In the same book he sug­gests that Hitler’s threats in ear­ly 1939 against Euro­pean Jew­ry were a reac­tion to Roosevelt’s strat­egy against Ger­many.

After the rev­e­la­tions about Bertelsmann’s Nazi past appeared, the com­pany announced that it had asked ‘the his­to­rian and pub­li­cist Dr. Dirk Baven­damm to look at the new infor­ma­tion and begin to rein­ves­ti­gate the role the pub­lish­ing house played in those days’ and defend­ed his work. . .

4c. Ber­tels­mann is also forg­ing ahead in the music indus­try:

“Ber­tels­mann Acquires Full Con­trol of BMG Music Com­pa­ny” by Ben Sis­ario; The New York Times; 3/1/2013. [18]

Ber­tels­mann, the 178-year-old Ger­man media giant that has been try­ing to remake itself for the dig­i­tal age, announced on Fri­day that it would take con­trol of BMG Rights Man­age­ment, the music com­pa­ny it restart­ed in 2008, in a deal that val­ues BMG at $1.4 bil­lion.

Ber­tels­mann said it would buy the 51 per­cent of BMG that it did not own from its part­ner in the ven­ture, Kohlberg Kravis Roberts. The com­pa­nies did not dis­close finan­cial terms, but a per­son with direct knowl­edge of the deal, who spoke on the con­di­tion of anonymi­ty, said the pur­chase price was $700 mil­lion to $800 mil­lion, includ­ing the assump­tion of debt.

The deal sig­nals a full return to the music busi­ness for Ber­tels­mann, whose oth­er media prop­er­ties include Ran­dom House and the mag­a­zine pub­lish­er Gruner & Jahr. After build­ing the first incar­na­tion of BMG, which stood for Ber­tels­mann Music Group, into a glob­al pow­er­house in the 1980s and ’90s, Ber­tels­mann sold most of its music hold­ings through a series of deals with Sony and Uni­ver­sal in the mid-2000s.

“We are bring­ing the music home to our group,” Thomas Rabe, Bertelsmann’s chair­man and chief exec­u­tive, said in a state­ment.

BMG was revived in 2008, and the next year, K.K.R. made the first of its $270 mil­lion of invest­ments in the com­pa­ny. BMG has made a string of acqui­si­tions in music pub­lish­ing, the side of the busi­ness that deals with copy­rights for song­writ­ing, and built a cat­a­log of more than one mil­lion songs by artists like John­ny Cash, Car­ly Simon and Frank Ocean and Will.i.am of the Black Eyed Peas. . . . .

5. David Jang, whose busi­ness enter­pris­es con­trol both Newsweek and The Inter­na­tion­al Busi­ness Times, has a back­ground in the Uni­fi­ca­tion Church, for­mer­ly head­ed by the Rev­erend Sun Myung Moon.

An intel­li­gent analy­sis of the appar­ent method­ol­o­gy of The Com­mu­ni­ty, the Chris­t­ian orga­ni­za­tion Jang now oper­ates, sug­gests the pos­si­bil­i­ty that that orga­ni­za­tion MIGHT actu­al­ly be a clan­des­tine Moonie front–it uses some tac­tics sim­i­lar to Uni­fi­ca­tion Church prac­tices. The evi­dence was NOT suf­fi­cient­ly strong to con­vince a Japan­ese court of that alle­ga­tion in a law­suit filed against The Com­mu­ni­ty.

In FTR #291 [39], we exam­ined the Uni­fi­ca­tion Church as an exten­sion of the Japan­ese Patri­ot­ic Soci­eties, that brought fas­cism to Japan through a pro­gram of polit­i­cal assas­si­na­tion and pro­pa­gan­da.

“Who’s Behind Newsweek?” by Ben Doo­ley; Moth­er Jones; May/June 2014. [20]

Two days after Barack Oba­ma won reelec­tion, I met a young Chi­nese woman, whom I will call Anne, in the base­ment café at the San Fran­cis­co Pub­lic Library. Anne worked part time and gave a large por­tion of her earn­ings to a group she called “the Com­mu­ni­ty,” a Chris­t­ian sect led by a charis­mat­ic Kore­an pas­tor named David Jang. After join­ing the group in her late teens, Anne had spent more than sev­en years work­ing in its ministries—organizations and busi­ness­es run by Jang’s dis­ci­ples. With short hair and large glass­es, Anne was now in her late 20s but looked younger. She said she rarely had enough mon­ey for small lux­u­ries like cof­fee. We chat­ted with a mutu­al friend while we wait­ed for her hus­band, Caleb, who also worked for a min­istry: the Inter­na­tion­al Busi­ness Times [2], the flag­ship pub­li­ca­tion of an epony­mous online news com­pa­ny that would, nine months lat­er, become the new own­er of Newsweek [3] mag­a­zine.

Caleb was run­ning late because he was trans­lat­ing Oba­ma’s vic­to­ry speech into Chi­nese for IBT, which pub­lish­es 11 edi­tions in sev­en lan­guages.. . .

. . . . [David] Jang also has a his­to­ry with Moon’s Uni­fi­ca­tion Church. In 2013, a Japan­ese court resolved an almost six-year-long libel case that Chris­t­ian Today, a Jang-found­ed web­site, filed against Mako­to Yamaya, a Sal­va­tion Army major. Yamaya had claimed the Com­mu­ni­ty was part of the Uni­fi­ca­tion Church and that Chris­t­ian Today had mind-con­trolled its employ­ees; the court found that these charges had no basis. But it also found that Jang joined a Uni­fi­ca­tion Church stu­dent group as a young man, even­tu­al­ly ris­ing to the rank of exec­u­tive direc­tor of anoth­er church-affil­i­at­ed stu­dent orga­ni­za­tion. He then went on to a church-run the­o­log­i­cal insti­tute, and helped man­age the tran­si­tion when it became Sun Moon Uni­ver­si­ty in 1993, sub­se­quent­ly leav­ing the church. Four for­mer mem­bers tell me that Jang often spoke of his time in Moon’s church, includ­ing his mar­riage by Moon in a 1975 mass wed­ding, an event also affirmed by the Japan­ese court. . . .

6. In past arti­cles [37], we have not­ed the close rela­tion­ship between the Al Jazeera net­work and the Mus­lim Broth­er­hood. [40]  (The Broth­er­hood is an Islam­ic fas­cist orga­ni­za­tion allied with the Axis in World War II and nur­tured in the post­war peri­od by West­ern intel­li­gence ser­vices and Per­sian Gulf oil king­doms as anti-com­mu­nist and anti-Israeli proxy war­riors.)

Based in Qatar (which is uti­liz­ing I.G. Far­ben’s Fischer/Tropsch process [41]), the net­work is grow­ing its pres­ence in the Unit­ed States.

In addi­tion to its pur­chase of Al Gore’s “Cur­rent TV” and result­ing entry into the U.S. cable TV mar­ket, Al Jazeera has been broad­cast­ing for some time on the Paci­fi­ca Radio net­work, which caters to the so-called pro­gres­sive com­mu­ni­ty.

(In past posts, we have not­ed that Al Jazeera/Muslim Broth­er­hood’s benight­ed pres­ence in Amer­i­can media, along with that of Ber­tels­mann, cor­re­sponds to a tee to the Ser­pen­t’s Walk sce­nario [42] we have dis­cussed for many years.)
One place where Al Jazeer­a’s influ­ence is NOT wax­ing is Egypt [21].  (See text excerpts below.) In addi­tion to the fact that many of their jour­nal­ists have resigned [43] in protest over the net­work’s bla­tant pro-Broth­er­hood bias, the Egypt­ian army has been arrest­ing [44] some of its staff in the crack­down on Mor­si’s sup­port­ers.
In addi­tion, Al Jazeera cor­re­spon­dents have been barred from news con­fer­ences by fel­low jour­nal­ists, because of the net­work’s pro-Broth­er­hood stance.

In an update [45], we note that the Egypt­ian gov­ern­ment con­tin­ues to be at log­ger­heads with the net­work.

6a.  “Al-Jazeera Egypt Staff Resign Over Orders To “Favor” The Mus­lim Broth­er­hood” by gmb­watch; Glob­al Mus­lim Broth­er­hood Dai­ly Watch; 7/9/2013. [21]

Gulf media is report­ing that 22 mem­bers of the Al-Jazeera Egypt­ian bureau have resigned in protest over what they say were instruc­tions from the man­age­ment to “favor the Mus­lim Broth­er­hood.” Accord­ing to a Gulf News [46] report: The news chan­nel Al Jazeera Mubash­er Misr saw 22 mem­bers of staff resign on Mon­day in Egypt over what they alleged was cov­er­age that was out of sync with real events in Egypt.

Anchor Karem Mah­moud announced that the staff had resigned in protest against what he called ‘biased cov­er­age’ of the events in Egypt by the Qatari broad­cast­er.

Mah­moud said that the res­ig­na­tions had been brought about by a per­ceived lack of com­mit­ment and Al Jazeera pro­fes­sion­al­ism in media cov­er­age, adding that ‘the man­age­ment in Doha pro­vokes sedi­tion among the Egypt­ian peo­ple and has an agen­da against Egypt and oth­er Arab coun­tries.’

Mah­moud added that the man­age­ment used to instruct each staff mem­ber to favour the Mus­lim Broth­er­hood.

He said that ‘there are instruc­tions to us to tele­cast cer­tain news’.

Hag­gag Sala­ma, a cor­re­spon­dent of the net­work in Lux­or, had resigned on Sun­day accus­ing it of ‘air­ing lies and mis­lead­ing view­ers’.

He announced his res­ig­na­tion in a phone-in inter­view with Dream 2 chan­nel.

Mean­while, four Egypt­ian mem­bers of edi­to­r­i­al staff at Al Jazeera’s head­quar­ters in Doha resigned in protest against what they termed a ‘biased edi­to­r­i­al pol­i­cy’ per­tain­ing to the events in Egypt, Ala’a Al Aioti, a news pro­duc­er, told Gulf News by phone . . .

In 2009, Egypt­ian author­i­ties were report­ed [47] to be in the process of revok­ing Al-Jazeera’s license to broad­cast and that the net­work was plan­ning to close its bureau office in Cairo.

Leaked US State Depart­ment cables indi­cate [48] that Al-Jazeera, based in Qatar and fund­ed by the Qatari gov­ern­ment, oper­ates as an arm of Qatari for­eign pol­i­cy which has recent­ly been strong­ly sup­port­ive of the Mus­lim Broth­er­hood and the recent­ly deposed Mohamed Mor­si. . . .

6b.  Note that the gov­ern­ment of Qatar sub­si­dized the Mor­si regime. It is no sur­prise, there­fore, that Al-Jazeera, also sub­si­dized by the Qatari gov­ern­ment, man­i­fest­ed a strong pro-Broth­er­hood/pro/­Mor­si bias.

RECOMMENDED READING: “Why Does Al Jazeera Love A Hate­ful Islam­ic Extrem­ist?” by gmb­watch; Glob­al Mus­lim Broth­er­hood Dai­ly Watch; 7/11/2013. [22]

Bloomberg colum­nist Jef­frey Gold­berg has pub­lished an arti­cle titled “Why Does Al Jazeera Love a Hate­ful Islam­ic Extrem­ist?” [49] that sum­ma­rizes recent devel­op­ments adverse for Glob­al Mus­lim Broth­er­hood leader Youssef Qaradawi. The arti­cle begins:

So, it hasn’t been the best week for Al Jazeera, the tele­vi­sion net­work owned by Qatar’s despot­ic rul­ing fam­i­ly, for the same rea­son that it hasn’t been a great week for the despot­ic rul­ing fam­i­ly itself: the ouster of Egypt’s pres­i­dent, Mohamed Mur­si, the bump­kin fun­da­men­tal­ist.

Qatar pumped a lot of mon­ey into Mursi’s Mus­lim Broth­er­hood gov­ern­ment, and for what? The Qatari roy­al fam­i­ly should sue the Broth­er­hood for malfea­sance. So much hope was rid­ing on Mursi’s exper­i­ment in polit­i­cal Islam. Although Qatar spreads risk around a bit — it has pro­vid­ed mil­lions of dol­lars to Islamists in Syr­ia and to the Pales­tin­ian ter­ror­ist group Hamas (now there’s an invest­ment in the future) — Mur­si rep­re­sent­ed its main chance to advance the cause of Islam­ic fun­da­men­tal­ism.

And now, to add insult to finan­cial injury, Sau­di Ara­bia just promised post-Mur­si Egypt $5 bil­lion, and the Unit­ed Arab Emi­rates, anoth­er of Qatar’s main rivals, has kicked in $3 bil­lion.

As for Al Jazeera, which is sched­uled to intro­duce its Amer­i­can net­work next month in place of Al Gore’s hap­less Cur­rent TV, well, let’s put it this way: It will cer­tain­ly be more pop­u­lar among Amer­i­cans than it is among Egyp­tians. Which isn’t say­ing much.

Jour­nal­ists Protest

The mil­lions of Egyp­tians who rose up against Mursi’s rule also aired their feel­ings about Al Jazeera’s breath­less pro-Mus­lim Broth­er­hood cov­er­age. The harsh crit­i­cism direct­ed at the net­work prompt­ed Egypt­ian reporters to expel Al Jazeera reporters from a recent news con­fer­ence, and led sev­er­al jour­nal­ists to quit Al Jazeera’s Egypt oper­a­tion, appar­ent­ly to protest its obvi­ous bias.

One of the cor­re­spon­dents who quit, Hag­gag Sala­ma, accused his ex-boss­es of ‘air­ing lies and mis­lead­ing view­ers.’ The jour­nal­ist Abdel Latif el-Menawy is report­ed to have called Al Jazeera a ‘pro­pa­gan­da chan­nel’ for the Mus­lim Broth­er­hood. It’s pos­si­ble that some of the jour­nal­ists who quit did so as a mat­ter of self-preser­va­tion; the Egypt­ian mil­i­tary is behav­ing in pre­dictably heavy-hand­ed ways toward jour­nal­ists it doesn’t like. But it’s also entire­ly plau­si­ble that they quit because they couldn’t abide Qatari gov­ern­ment inter­fer­ence in their report­ing. . . .

6c.  “RECOMMENDED READING: Al Jazeera Faces Crit­i­cism In Egypt Over Its Cov­er­age Of Mus­lim Broth­er­hood”; Glob­al Mus­lim Broth­er­hood Watch; 1/8/2014. [45]

The Wash­ing­ton Post has fea­tured a sto­ry titled “Al Jazeera Faces Crit­i­cism In Egypt Over Its Cov­er­age Of Mus­lim Broth­er­hood” which looks at crit­i­cism of Al Jazeera over its rela­tion­ship to the Mus­lim Broth­er­hood. The sto­ry begins:

“Ever since the military’s ouster of Egypt­ian pres­i­dent Mohamed Mor­si in July, Al Jazeera, the pio­neer­ing Arab-lan­guage news broad­cast­er, hasn’t shrunk from call­ing his removal some­thing the Amer­i­can gov­ern­ment won’t: a coup.

That high­ly loaded dec­la­ra­tion, as well as its relent­less and, crit­ics say, sym­pa­thet­ic cov­er­age of Mor­si and the Mus­lim Broth­er­hood move­ment, has turned Al Jazeera into a vir­tu­al ene­my of the state in Egypt. Its jour­nal­ists have been harassed and banned, and five remain in cus­tody, includ­ing three who were arrest­ed last week for alleged­ly harm­ing nation­al secu­ri­ty. Al Jazeera’s local TV stu­dios in Egypt, though not its transna­tion­al satel­lite trans­mis­sions, have been shut down, forc­ing its few remain­ing Egypt­ian jour­nal­ists to work from makeshift facil­i­ties, such as a Cairo hotel room. . . .

. . . . Since then, Egypt­ian author­i­ties and Al Jazeera’s crit­ics — includ­ing some of the network’s own employ­ees — have accused it of being a mouth­piece for Mor­si and the now-out­lawed Mus­lim Broth­er­hood.

Al Jazeera has giv­en a lot sup­port to the Mus­lim Broth­er­hood. There’s no doubt about that,’ said Hugh Miles, a free­lance jour­nal­ist in Cairo and the author of ‘Al-Jazeera: The Inside Sto­ry of the Arab News Chan­nel That Is Chal­leng­ing the West.’ . . .”

. . . . The GMBDW report­ed ear­li­er this week that Egypt had sum­moned the Qatari Ambas­sador to the Egypt­ian for­eign min­istry in order to object to Qatari crit­i­cism of the crack­down on the Broth­er­hood as well as to Qatari broad­cast­er Al-Jazeera’s cov­er­age of events.

The GMBDW report­ed in Sep­tem­ber 2013 on the ongo­ing con­flicts regard­ing Al-Jazeera’s cov­er­age of events in Egypt. In July 2012, the GMBDW had report­ed on the res­ig­na­tion of the 22 mem­bers of the Al-Jazeera Egypt­ian bureau in protest over what they say were instruc­tions from the man­age­ment to “favor the Mus­lim Broth­er­hood.” In 2009, Egypt­ian author­i­ties were report­ed to be in the process of revok­ing Al-Jazeera’s license to broad­cast and that the net­work was plan­ning to close its bureau office in Cairo.

Leaked US State Depart­ment cables indi­cate that Al-Jazeera, based in Qatar and fund­ed by the Qatari gov­ern­ment, oper­ates as an arm of Qatari for­eign pol­i­cy which has recent­ly been strong­ly sup­port­ive of the Mus­lim Broth­er­hood and the recent­ly deposed Mohamed Mor­si. Our pre­de­ces­sor pub­li­ca­tion exten­sive­ly cov­ered the role of Qatar as a sup­port­er of the Glob­al Mus­lim Broth­er­hood and was the first to report on the strong ties to the Glob­al Mus­lim Broth­er­hood and Hamas of Wadah Khan­far, the for­mer Direc­tor-Gen­er­al of Al-Jazeera who resigned in 2011 after serv­ing for eight years. . . . .

6d. After the coup in Egypt, Al Jazeera has been pay­ing for hotel rooms for exiled Egypt­ian Mus­lim Broth­er­hood mem­bers, who had fled to Qatar.

“Egyp­t’s Mus­lim Broth­er­hood Finds Havens Abroad” by Abi­gail Haus­lohn­er; The Wash­ing­ton Post; 11/5/2013. [23]

. . . . Cast out by — or, per­haps, saved from— the harsh­est polit­i­cal crack­down [50] in recent Egypt­ian his­to­ry, a hand­ful of Mus­lim Broth­er­hood and oth­er Islamist lead­ers found refuge here in the Qatari cap­i­tal, while oth­ers trav­eled to Istan­bul, Lon­don and Gene­va.

The exiles’ com­mu­ni­ty is small, dis­or­ga­nized and ide­o­log­i­cal­ly diverse, rang­ing from rel­a­tive­ly mod­er­ate Islamist politi­cians to hard-line Salafists — groups that less than two years ago com­pet­ed against each oth­er in Egypt’s par­lia­men­tary and pres­i­den­tial elec­tions.

Now, as they push back against the July coup that top­pled their country’s first demo­c­ra­t­i­cal­ly elect­ed pres­i­dent, Mohamed Mor­si [51], they are on the same team.

At the same time, an exile lead­er­ship is start­ing to take shape here among the shim­mer­ing high-ris­es of Doha. Sev­er­al of the exiles live tem­porar­i­ly in hotel suites paid for by Qatar’s state-run Ara­bic satel­lite net­work Al Jazeera — and it is in those suites and hotel lob­bies that the future of Egypt’s Mus­lim Broth­er­hood and, more broad­ly, the strat­e­gy and ide­ol­o­gy of polit­i­cal Islam in the coun­try may well be chart­ed. . . .

7a. In a series of com­ments on a blog, there was an exchange about BMW with­hold­ing ads [24] when The Atlantic reviewed a book about the Holo­caust or WWII. BMW is owned by the Quandt firm, head­ed for years by Joseph Goebbels’ son-in-law.

7b. In addi­tion to detail­ing that fas­cism was­n’t some kind of freak occur­rence, we’ve not­ed the spawn­ing of the Bor­mann cap­i­tal net­work [52] from the polit­i­cal and eco­nom­ic forces under­pin­ning Nazi Ger­many. Con­trol­ling the Ger­man core cor­po­ra­tions as well as pow­er­ful inter­ests around the world, the Bor­mann group [53] is pre­em­i­nent on the world eco­nom­ic land­scape.

Not­ing that BMW is con­trolled by the heirs of Joseph Goebbels (whose stepchild inher­it­ed the Quandt indus­tri­al empire), the Bloomberg sto­ry notes that Mer­cedes-Benz also has sig­nif­i­cant cap­i­tal par­tic­i­pa­tion by the Quandts.

“Nazi Goebbels’ Step-Grand­chil­dren Are Hid­den Bil­lion­aires” by David de Jong; Bloomberg News; 1/28/2013. [25]

In the spring of 1945, Har­ald Quandt, a 23-year-old offi­cer in the Ger­man Luft­waffe, was being held as a pris­on­er of war by Allied forces in the Libyan port city of Beng­hazi when he received a farewell let­ter from his moth­er, Mag­da Goebbels — the wife of Nazi pro­pa­gan­da min­is­ter Joseph Goebbels.

The hand-writ­ten note con­firmed the dev­as­tat­ing news he had heard weeks ear­li­er: His moth­er had com­mit­ted sui­cide with her hus­band on May 1, after slip­ping their six chil­dren cyanide cap­sules in Adolf Hitler’s under­ground bunker in Berlin. . . .

. . . Quandt was released from cap­tiv­i­ty in 1947. Sev­en years lat­er, he and his half-broth­er Her­bert — Har­ald was the only remain­ing child from Mag­da Goebbels’ first mar­riage — would inher­it the indus­tri­al empire built by their father, Guen­ther Quandt, which had pro­duced Mauser firearms and anti-air­craft mis­siles for the Third Reich’s war machine. Among their most valu­able assets at the time was a stake in car man­u­fac­tur­er Daim­ler AG. (DAI) They bought a part of Bay­erische Motoren Werke AG (BMW) a few years lat­er.

While the half-broth­ers passed away decades ago, their lega­cy has endured. Herbert’s wid­ow, Johan­na Quandt, 86, and their chil­dren Susanne Klat­ten and Ste­fan Quandt, have remained in the pub­lic eye as BMW’s dom­i­nant share­hold­ers. The bil­lion­aire daugh­ters of Har­ald Quandt — Kata­ri­na Geller-Herr, 61, Gabriele Quandt, 60, Anette-Ange­li­ka May-Thies, 58, and 50-year-old Colleen-Bet­ti­na Rosen­blat-Mo — have kept a low­er pro­file.

The four sis­ters inher­it­ed about 1.5 bil­lion deutsche marks ($760 mil­lion) after the death of their moth­er, Inge, in 1978, accord­ing to the family’s sanc­tioned biog­ra­phy, “Die Quandts.” They man­age their wealth through the Har­ald Quandt Hold­ing GmbH, a Bad Hom­burg, Ger­many-based fam­i­ly invest­ment com­pa­ny and trust named after their father. Fritz Beck­er, the chief exec­u­tive offi­cer of the fam­i­ly enti­ties, said the sib­lings real­ized aver­age annu­al returns above 7 per­cent from its found­ing in 1981 through 1996. Since then, the returns have aver­aged 7.6 per­cent.

“The fam­i­ly wants to stay pri­vate and that is an accept­able sit­u­a­tion for me,” said Beck­er in an inter­view at his Bad Hom­burg office. “We invest our mon­ey glob­al­ly and if it’s $1 bil­lion, $500 mil­lion or $3 bil­lion, who cares?” (Ital­ics added.) . . .

7c. In FTR #155 [54], we pre­sent­ed Paul Man­ning’s research [55] indi­cat­ing that the Bor­mann net­work fea­tures the heirs of key Third Reich offi­cials and mil­i­tary offi­cers, hier­ar­chi­cal­ly struc­tured along lines deriv­ing from the pow­er struc­ture of the Third Reich itself.

The Quandt sto­ry excerpt­ed below pro­vides sig­nif­i­cant depth to Man­ning’s reportage on the Bor­mann group and the Under­ground Reich.

We also not­ed (in AFA #3 [56]) that Quandt served as the cor­po­rate cov­er for Eich­mann deputy Alois Brun­ner’s post­war work for the Gehlen spy out­fit. (The August, 1944 doc­u­ment detail­ing the Third Reich’s plans to go under­ground pro­vid­ed for Ger­man heavy indus­try to give accused war crim­i­nals jobs to help them sur­vive.)

Mar­tin Bor­mann: Nazi in Exile by Paul Man­ning; pp. 26–27. [53]

. . . . A small­er con­fer­ence in the after­noon was presided over by Dr. Bosse of the Ger­man Arma­ments Min­istry. It was attend­ed only by rep­re­sen­ta­tives of Hecko, Krupp, and Rochling. Dr. Bosse restat­ed Bormann’s belief that the war was all but lost, but that it would be con­tin­ued by Ger­many until cer­tain goals to insure the eco­nomic resur­gence of Ger­many after the war had been achieved. He added that Ger­man indus­tri­al­ists must be pre­pared to finance the con­tin­u­a­tion of the Nazi Par­ty, which would be forced to go under­ground, just as had the Maquis in France. (Ital­ics added.) . . .

. . . . From this day, Ger­man indus­trial firms of all rank were to begin plac­ing their funds—and, wher­ever pos­si­ble, key manpower—abroad, espe­cially in neu­tral coun­tries. Dr. Bosse advised that ‘two main banks can be used for the export of funds for firms who have made no pri­or arrange­ments; the Basler Han­dels­bank and Schweiz­erische Kred­i­tanstalt of Zurich.’ He also stat­ed, ‘There are a num­ber of agen­cies in Switzer­land which for a five per­cent com­mis­sion will buy prop­erty in Switzer­land for Ger­man firms, using Swiss cloaks.’

“Dr. Bosse closed the meet­ing, observ­ing that ‘after the defeat of Ger­many, the Nazi Par­ty rec­og­nizes that cer­tain of its best known lead­ers will be con­demned as war crim­i­nals. How­ever, in coop­er­a­tion with the indus­tri­al­ists, it is arrang­ing to place its less con­spic­u­ous but most impor­tant mem­bers with var­i­ous Ger­man fac­to­ries as tech­ni­cal experts or mem­bers of its research and design­ing offices. (Ital­ics added.)  . . .