Spitfire List Web site and blog of anti-fascist researcher and radio personality Dave Emory.

For The Record  

FTR #885 What the Hell Does Dave Emory Mean by “The Earth Island Boogie?,” Part 2: “The Conga-Line ‘Ops’ “

Dave Emory’s entire life­time of work is avail­able on a flash drive that can be obtained here. The new drive is a 32-gigabyte drive that is current as of the programs and articles posted by late spring of 2015. The new drive (available for a tax-deductible contribution of $65.00 or more) is complete through the late spring of 2015.

WFMU-FM is podcasting For The Record–You can subscribe to the podcast HERE.

You can subscribe to e-mail alerts from Spitfirelist.com HERE

You can subscribe to RSS feed from Spitfirelist.com HERE.

You can subscribe to the comments made on programs and posts–an excellent source of information in, and of, itself HERE.

This program was recorded in one, 60-minute segment.

Snowden: Is this the face that launched a thousand ships?

Stephan Bandera, head of the OUN/B

Introduction: For most of this decade, Mr. Emory has analyzed an overlapping series of “ops” that have determined much of contemporary political reality. At the epicenter of this dynamic is the Earth Island.

Stretching from the Straits of Gibraltar, all across Europe, most of the Middle East, Eurasia, Russia, China and India, that stretch of land: comprises most of the world’s land mass; contains most of the world’s population and most of the world’s natural resources (including oil and natural gas.) Geopoliticians have long seen controlling that land mass as the key to world domination.  The population that occupies the middle of that stretch of geography is largely Muslim.

Utilizing that Muslim population to control the resources of the Earth Island is a stratagem that has been in effect in the West for a century.

This analysis is presented in conjunction with, and against the background of, the Earth Island or World Island as it is sometimes known.

In recent years, we have noted growing confluence between Muslim Brotherhood-based Islamism and Pan-Turkist elements. As events in Ukraine, the Middle East and Asia continue to heat up, the Islamist/Pan-Turkist connection appears to be solidifying. The “cement” that is bringing them together appears to be elements of Western intelligence, the BND and associated Underground Reich/transnational corporate faction of the CIA in particular.

Muslim Brotherhood Coat of (ahem) Arms

Is this Julian Assange?

We note that “The Earth Island Boogie” embraces an overlapping series of “ops” including: the so-called “Orange Revolution” of Ukraine, WikiLeaks, the so-called “Arab Spring,” “L’Affaire Snowden” and the Maidan coup of 2014. ISIS is a direct outgrowth of the so-called “Arab Spring.”

This intricate [perhaps] overwhelming analysis is intended as an overview and guide to this dynamic–as devastatingly important as it is byzantine and confusing.

1. John Young, one of WikiLeaks’ founders turned critic of the organization harbors deep suspicions concerning the group. Young harbors many other suspicions about the group as well.

“Wikileaks’ Estranged co-founder becomes a critic (Q & A)” by Declan McCullagh; C/NET; 7/20/2010.

” . . . they’re acting like a cult. They’re acting like a religion. They’re acting like a government. They’re acting like a bunch of spies. They’re hiding their identity. They don’t account for the money. They promise all sorts of good things. They seldom let you know what they’re really up to. . . There was suspicion from day one that this was entrapment run by someone unknown to suck a number of people into a trap. So we actually don’t know. But it’s certainly a standard counterintelligence technique. And they’re usually pretty elaborate and pretty carefully run. They’ll even prosecute people as part of the cover story. That actually was talked about at (Sunday’s) panel. They’ll try to conceal who was informing and betraying others by pretending to prosecute them. . . .”

Tayyip Erdogan

2. “The Earth Island Boogie” embraces an overlapping series of “ops” including: the so-called “Orange Revolution” of Ukraine, WikiLeaks, the so-called “Arab Spring,” “L’Affaire Snowden” and the Maidan coup of 2014.

During what we call “The Muslim Brotherhood Spring” of 2011, American media pundits were gushing about how what others termed the Arab Spring would bring about moderate Islamic democracies similar to Turkey’s and featuring the Muslim Brotherhood as the centerpiece of those “democracies.” We had a different take.

Let’s review the bullet points from the description of FTR #737 (recorded on 4/2/2011.):

  • WikiLeaks appears to have played a role in the events, with a purported “leaked” State Department memo having helped spur the uprising in Tunisia which, in turn, helped to galvanize events in Egypt. Far from being the “progressive,” “whistle-blowing” entity it purports to be, WikiLeaks is a far-right, Nazi-influenced propaganda and data mining operation.
  • Karl Rove’s dominant presence in Sweden as the WikiLeaks “op” was gaining momentum may well have much to do with the “leaking” of State Department cables from the Obama administration that are undoubtedly making the successful execution of statecraft even more difficult under the circumstances.
  • Far from being a spontaneous event, the Middle East uprisings appear to have stemmed, in part at least, from a covert operation begun under the Bush administration and continued under Obama’s tenure. (Obama may well have been set up to take the fall for negative consequences of the event. It is unclear just how “on top of it” his administration is. In this regard, the event is very much like the Bay of Pigs operation, begun under Eisenhower’s administration and continued under JFK.)
  • The operation may well be intended to destabilize the Obama administration, paving the way for the ascent of the GOP in the United States. In this respect, it is very much like what has come to be known as the October Surprise.
  • Oleh Tihanybok, leader of the OUN/B successor organization Svoboda

    Courtesy of WikiLeaks, the operation’s existence was “blown”–contacts between U.S. Embassy personnel in Cairo and leaders of the April 6 movement during the last months of the Bush administration came to light courtesy of more allegedly “leaked” State Department memos made public by WikLeaks. Previously, the U.S. embassy in Cairo had been in contact with leaders of the Egyptian Muslim Brotherhood.

  • Looming large in the unfolding scenario are the theories of non-violent theoretician Gene Sharp, who held positions associated with the “liberal” element of the U.S. intelligence apparatus.
  • Sharp’s activities have been underwritten by junk bond king Michael Milken’s former right-hand man Peter Ackerman, who has served as an advisor to the United States Institute of Peace, an agency of the U.S. government.
  • The United States Institute of Peace’s Muslim World Initiative–charged by critics with legitimizing jihadists–may well have been the initiating element in these developments.
  • High tech firms with links to the U.S. intelligence establishment appear to have facilitated the Piggy-Back Coup.
  • The Muslim Brotherhood’s free-market economic perspective has endeared it to laissez-faire theoreticians around the world. American University in Cairo, at which Brotherhood affiliated theoreticians hold forth, is an epicenter of the economic philosophy of Ibn Khaldun, the Ikhwan’s economic godfather.
  • Despite assurances from many “expert” sources, the Muslim Brotherhood seems poised to benefit the most from the unfolding events in the Middle East.
  • The Muslim Brotherhood-controlled Al Jazeera network has also had much to do with the uprisings.
  • Alparslan Celik & Friends give the Grey Wolf hand sign. They executed the pilot of the Su-24.

    The youthful idealists of the Anonymous/Pirate Bay/Pirate Party milieu appear to have been cynically deceived and manipulated into supporting an operation that figures to empower some truly dark forces. Those dark forces are fundamentally opposed to the Utopian values dear to the Anonymous/Pirate Bay folks.

  • Those same reassuring voices have told us that the Brotherhood aspires to a political agenda to the “moderate” agenda of the Turkish AK party. That party is closely affiliated with the Muslim Brotherhood. The “moderation” of the AK Party was evaluated in FTR #884, among other programs.
  • Precipitating the ascent of the fascist Muslim Brotherhood in the Middle East may well be an attempt at using the Muslim population of the Earth Island as a proxy force against Russia and China. The goal, ultimately, is to peel away strategic, resource-rich areas such, as the petroleum-rich areas of the Caucasus and Xinjiang province.

3. As of the spring of 2011, the “conga-line” ops entailed the so-called “Orange Revolution” in Ukraine, WikiLeaks and the Arab Spring. In the years since that time, “L’Affaire Snowden,” the Maidan coup of 2014 and the rise of ISIS have supplemented the conga line. In our next (hopefully concluding) program in this series, we will examine the rise of ISIS and the geopolitical implications of these developments for the United States.

Updating analysis of the “conga-line” ops, noting aspects of resonance/commonality between elements of these various manifestations, as well as the 9/11 attacks:

  • The Snowden “op” is inextricably linked with WikiLeaks. Snowden’s journey from Hawaii to Hong Kong appears to have been facilitated by Jacob Applebaum, a close WikiLeaks associate. (For more about this, see FTR #771.)
  • Glenn Greenwald is very close to WikiLeaks.
  • Snowden’s journey from Hong Kong to Russia was engineered by WikiLeaks personnel, leading to the cancellation of a summit meeting between Obama and Putin. This was the end of Obama’s attempts at “reboot with Russia.” Following on the heels of the death of the “reboot with Russia,” the Maidan coup took place.
  • The Maidan coup was a very obvious covert operation.
  • Pierre Omidyar–bankrolling the journalistic efforts of Snowden’s journalistic associates Glenn Greenwald and Laura Poitras–also helped bankroll the Maidan Coup through the Agency for International Development, a frequent cut-out for U.S. intelligence.
  • Omidyar also bankrolled Ukrainian MP Svit­lana Zal­ishchuk, who has been pushing the Nazi-inspired “lustration laws.” Ostensibly aimed at curbing corruption, the lustration laws have been used as an excuse to purge ethnic Russian and pro-Russians from the Ukrainian government. Zalishchuk has been a liaison person between so-called “moderates” and Nazi elements in Ukraine.
  • Alparslan Turkes, giving Grey Wolf sign

    Gene Sharp’s “non-violent” theories were used by the PORA organization in the so-called “Orange Revolution,” that brought OUN/B front man Victor Yuschenko to power in Ukraine. His minister of justice was Roman Svarych, Jaroslav Stetsko’s personal secretary in the 1980’s. (Stetsko was the wartime head of state for the Nazi-collaborationist Ukraine.) Svarych is an adviser to Poroshenko. Volodomir V’iatrovych headed up the Orwellian “Institute for National Memory.” Under Poroshenko and the Maidan regime, V’iatrovych performs the same function. Under Yuschenko Valentyn Nalyvaichenko headed up the SBU, the Ukrainian intelligence service. He also headed it under Poroshenko and the Maidan regime(s.

  • Joran Jermas, a.k.a. “Israel Shamir,” was the Holocaust-denying top aide to Julian Assange why”o arranged for WikiLeaks to operate on the Pirate Bay website. He is an associate of MAUP, the largest private University in Ukraine and an institution that espouses a doctrinaire anti-Semitism. Victor Yuschenko–the OUN/B front man who came to power through the so-called “Orange Revolution” is on MAUP’s board of directors. David Duke teaches there.
  • “The fourteen words” is an internationally-popular white supremacist/Nazi slogan minted by David Lane, who drove the getaway car in the murder of Denver talk show host Alan Berg. The slogan is apparently popular among Ukrainian Nazis. Glenn Greenwald–Snowden’s leaking journalist of choice–ran legal interference for the leaderless resistance strategy and the teaching materials of the National Alliance, publisher of the Turner Diaries. That tract inspired David Lane’s association “The Order,” as well as the Okalahoma City bombers.
  • Greenwald is also close to CAIR, which is inextricably linked to the Muslim Brotherhood.
  • The UNA-UNSO is the latest manifestation of the UPA, the military wing of the OUN/B and a collaborator of the Waffen SS. It spawned the Pravy Sektor Nazi political front in Ukraine. The UNA-UNSO fought with the Chechen Islamists in the Caucasus. Pravy Sektor now has administrative command Chechen ISIS fighters who have decamped to Ukraine.
  • Pravy Sektor is also collaborating with Crimean Tatars who enjoy the support of Turkey. Turkey is supporting ISIS, despite their representations to the contrary.
  • The fascist/Pan-Turkist Grey Wolves have been active in Chechnya. They are also supporting the Uighurs in China. The Grey Wolves are implicated in a Uighur-connected terrorist bombing in Bangkok.
  • Historically, Ukraine and Pan-Turkism have jointly factored into German geo-politics.
  • Michael Bociurkiw, head of the OSCE’s Special Study Mission in Ukraine has links to both a Malaysian Muslim Brotherhood nexus that figures strongly in the background of the disappearance of Malaysian Airlines flight 370 and the OUN/B. Bociurkiw has been a point element in the so-called “investigation” of the downing of Malaysian Airlines Flight 17.
  • “L’Affaire Snowden” directly presaged both military and economic pressure exerted throughout the Earth Island. Just before President Obama was scheduled to meet with President Xi of China, Snowden decamps to Hong Kong (courtesy of WikiLeaks) and leaks information about NSA spying on China, thereby complicating this country’s relationship with China. In the aftermath of Snowden’s Hong Kong trip, we have seen de-facto economic pressure on China, the potentially devastating Trans-Pacific Partnership (which excludes China, as well as a U.S. military build-up in the Pacific, aimed at “containing China.” The Pan-Turkist/Uighur/Grey Wolf axis has ramped up activity against China as well. Snowden decamped from Hong Kong to Moscow (again courtesy of WikiLeaks), dealing a death blow to Obama’s “reboot with Russia.” In the wake of Snowden’s journey to Moscow, we have seen open warfare break out in Ukraine in the aftermath of the Maidan coup, coupled with economic sanctions against Russia. We note that Saudi Arabia, whose potentates finance the Muslim Brotherhood and its offshoots (including ISIS) have kept the price of oil low, harming the Russian economy.
  • ISIS is a direct outgrowth of the so-called “Arab Spring” in Syria. ISIS is deeply entrenched in Libya, as well–another outgrowth of the so-called Arab Spring.
  • The program concludes with a re-broadcast of a brief quote from Zbigniew Brzezinski read by Elizabeth Gould in FTR #872.

Discussion

2 comments for “FTR #885 What the Hell Does Dave Emory Mean by “The Earth Island Boogie?,” Part 2: “The Conga-Line ‘Ops’ “”

  1. Jacob Appelbaum, the Wikileaks hacker/data-privacy activist/Cyperpunk utopian who has been one of the key technical analysts to review and write about the Snowden cache, had a series of tweets back in 2011 singing the praises of soft-revolution expert Gene Sharp:

    See here:

    Jacob Appelbaum
    @ioerror

    The highlight of my day was meeting Gene Sharp and discussing revolutions. I feel really inspired.

    4:33 PM – 18 Feb 2011

    here:

    Jacob Appelbaum
    @ioerror

    While asking questions, they located Gene Sharp books about authoritarianism and obedience. Apparently, something some passengers lack.

    12:58 AM – 12 Apr 2011

    and here:

    Jacob Appelbaum
    @ioerror

    If anything – Gene Sharp deserves credit for his help with many of the color revolutions; those influenced modern events. #GeneSharpTaughtMe

    12:17 PM – 15 Apr 2011

    It certainly appears that Gene Sharp taught Appelbaum a number of valuable lessons, which is in no way surprising given the revolutionary nature of Appelbaum’s Cyperpunk activities.

    What is more surprising, and rather notable when trying to make sense of the world of spooks, hacktivists, and hacktivist spooks, is that Appelbaum is just one of many hacktivists who are building today’s cutting-edge privacy tools and they’re not doing it for free. No, these Cypherpunk utopians are working for the same entity Gene Sharp has assisted so ably over the years: the US intelligence community:

    Pando Daily
    Internet privacy, funded by spooks: A brief history of the BBG

    By Yasha Levine
    March 1, 2015

    For the past few months I’ve been covering U.S. government funding of popular Internet privacy tools like Tor, CryptoCat and Open Whisper Systems. During my reporting, one agency in particular keeps popping up: An agency with one of those really bland names that masks its wild, bizarre history: the Broadcasting Board of Governors, or BBG.

    The BBG was formed in 1999 and runs on a $721 million annual budget. It reports directly to Secretary of State John Kerry and operates like a holding company for a host of Cold War-era CIA spinoffs and old school “psychological warfare” projects: Radio Free Europe, Radio Free Asia, Radio Martí, Voice of America, Radio Liberation from Bolshevism (since renamed “Radio Liberty”) and a dozen other government-funded radio stations and media outlets pumping out pro-American propaganda across the globe.

    Today, the Congressionally-funded federal agency is also one of the biggest backers of grassroots and open-source Internet privacy technology. These investments started in 2012, when the BBG launched the “Open Technology Fund” (OTF) — an initiative housed within and run by Radio Free Asia (RFA), a premier BBG property that broadcasts into communist countries like North Korea, Vietnam, Laos, China and Myanmar. The BBG endowed Radio Free Asia’s Open Technology Fund with a multimillion dollar budget and a single task: “to fulfill the U.S. Congressional global mandate for Internet freedom.”

    It’s already a mouthful of proverbial Washington alphabet soup — Congress funds BBG to fund RFA to fund OTF — but, regardless of which sub-group ultimately writes the check, the important thing to understand is that all this federal government money flows, directly or indirectly, from the Broadcasting Board of Governors.

    Between 2012 and 2014, Radio Free Asia’s Open Technology Fund poured more than $10 million into Internet privacy projects big and small: open-source encrypted communication apps, next-generation secure email initiatives, anti-censorship mesh networking platforms, encryption security audits, secure cloud hosting, a network of “high-capacity” Tor exit nodes and even an anonymous Tor-based tool for leakers and whistleblowers that competed with Wikileaks.

    Though many of the apps and tech backed by Radio Free Asia’s OTF are unknown to the general public, they are highly respected and extremely popular among the anti-surveillance Internet activist crowd. OTF-funded apps have been recommended by Edward Snowden, covered favorably by ProPublica and The New York Times’ technology reporters, and repeatedly promoted by the Electronic Frontier Foundation. Everyone seems to agree that OTF-funded privacy apps offer some of the best protection from government surveillance you can get. In fact, just about all the featured open-source apps on EFF’s recent “Secure Messaging Scorecard” were funded by OTF.

    Here’s a small sample of what the Broadcasting Board of Governors funded (through Radio Free Asia and then through the Open Technology Fund) between 2012 and 2014:

    * Open Whisper Systems, maker of free encrypted text and voice mobile apps like TextSecure and Signal/RedPhone, got a generous $1.35-million infusion. (Facebook recently started using Open Whisper Systems to secure its WhatsApp messages.)
    * CryptoCat, an encrypted chat app made by Nadim Kobeissi and promoted by EFF, received $184,000.
    * LEAP, an email encryption startup, got just over $1 million. LEAP is currently being used to run secure VPN services at RiseUp.net, the radical anarchist communication collective.
    * A Wikileaks alternative called GlobaLeaks (which was endorsed by the folks at Tor, including Jacob Appelbaum) received just under $350,000.
    * The Guardian Project — which makes an encrypted chat app called ChatSecure, as well a mobile version of Tor called Orbot — got $388,500.
    * The Tor Project received over $1 million from OTF to pay for security audits, traffic analysis tools and set up fast Tor exit nodes in the Middle East and South East Asia.

    In 2014, Congress massively upped the BBG’s “Internet freedom” budget to $25 million, with half of that money flowing through RFA and into the Open Technology Fund. This $12.75 million represented a three-fold increase in OTF’s budget from 2013 — a considerable expansion for an outfit that was just a few years old. Clearly, it’s doing something that the government likes. A lot.

    With those resources, the Open Technology Fund’s mother-agency, Radio Free Asia, plans to create a vertically integrated incubator for budding privacy technologists around the globe — providing everything from training and mentorship, to offering them a secure global cloud hosting environment to run their apps, to legal assistance.

    Readers might find it odd that a US government agency established as a way to launder the image of various shady propaganda outfits (more on that soon) is now keen to fund technologies designed to protect us from the US government. Moreover, it might seem curious that its money would be so warmly welcomed by some of the Internet’s fiercest antigovernment activists.

    But, as folks in the open-source privacy community will tell you, funding for open-source encryption/anti-surveillance tech has been hard to come by. So they’ve welcomed money from Radio Free Asia’s Open Technology Fund with open pockets. Developers and groups submitted their projects for funding, while libertarians and anti-government/anti-surveillance activists enthusiastically joined OTF’s advisory council, sitting alongside representatives from Google and the US State Department, tech lobbyists, and military consultants.

    But why is a federally-funded CIA spinoff with decades of experience in “psychological warfare” suddenly blowing tens of millions in government funds on privacy tools meant to protect people from being surveilled by another arm of the very same government? To answer that question, we have to pull the camera back and examine how all of those Cold War propaganda outlets begat the Broadcasting Board of Governors begat Radio Free Asia begat the Open Technology Fund. The story begins in the late 1940’s.

    The origins of the Broadcasting Board of Governors

    The Broadcasting Board of Governors traces its beginnings to the early Cold War years, as a covert propaganda project of the newly-created Central Intelligence Agency to wage “psychological warfare” against Communist regimes and others deemed a threat to US interests.

    George Kennan — the key architect of post-WWII foreign policy — pushed for expanding the role of covert peacetime programs. And so, in 1948, National Security Council Directive 10/2 officially authorized the CIA to engage in “covert operations” against the Communist Menace. Clause 5 of the directivee defined “covert operations” as “propaganda, economic warfare; preventive direct action, including sabotage, anti-sabotage, demolition and evacuation measures; subversion against hostile states, including assistance to underground resistance movements, guerrillas and refugee liberation groups, and support of indigenous anti-communist elements in threatened countries of the free world.”

    Propaganda quickly became one of the key weapons in the CIA’s covert operations arsenal. The agency established and funded radio stations, newspapers, magazines, historical societies, emigre “research institutes,” and cultural programs all over Europe. In many cases, it funneled money to outfits run and staffed by known World War II war criminals and Nazi collaborators, both in Europe and here in the United States.

    Christopher Simpson, author of “Blowback: America’s Recruitment of Nazis and Its Destructive Impact on Our Domestic and Foreign Policy”, details the extent of these “psychological warfare projects”:

    CIA-funded psychological warfare projects employing Eastern European émigrés became major operations during the 1950s, consuming tens and even hundreds of millions of dollars. . . .This included underwriting most of the French Paix et Liberté movement, paying the bills of the German League for Struggle Against Inhumanity , and financing a half dozen free jurists associations, a variety of European federalist groups, the Congress for Cultural Freedom, magazines, news services, book publishers, and much more. These were very broad programs designed to influence world public opinion at virtually every level, from illiterate peasants in the fields to the most sophisticated scholars in prestigious universities. They drew on a wide range of resources: labor unions, advertising agencies, college professors, journalists, and student leaders, to name a few. [emphasis added]

    In Europe, the CIA set up “Radio Free Europe” and “Radio Liberation From Bolshevism” (later renamed “Radio Liberty”), which beamed propaganda in several languages into the Soviet Union and Soviet satellite states of Eastern Europe. The CIA later expanded its radio propaganda operations into Asia, targeting communist China, North Korea and Vietnam. The spy agency also funded several radio projects aimed at subverting leftist governments in Central and South America, including Radio Free Cuba and Radio Swan — which was run by the CIA and employed some of the same Cuban exiles that took part in the failed Bay of Pigs invasion. Even today, the CIA boasts that these early “psychological warfare” projects “would become one of the longest running and successful covert action campaigns ever mounted by the United States.”

    Officially, the CIA’s direct role in this global “psychological warfare” project diminished in the 1970s, after the spy agency’s ties to Cold War propaganda arms like Radio Free Europe were exposed. Congress agreed to take over funding of these projects from the CIA, and eventually Washington expanded them into a massive federally-funded propaganda apparatus.

    The names of the various CIA spinoffs and nonprofits changed over the years, culminating in a 1999 reorganization under President Bill Clinton which created the Broadcasting Board of Governors, a parent holding company to group new broadcasting operations around the world together with Cold War-era propaganda outfits with spooky pasts—including Radio Free Europe/Radio Liberty, Voice of America and Radio Free Asia.

    Today, the BBG has a $721 million budget provided by Congress, reports to the Secretary of State and is managed by a revolving crew of neocons and military think-tank experts. Among them: Kenneth Weinstein, head of the Hudson Institute, the arch-conservative Cold War-era military think tank; and Ryan C. Crocker, former ambassador to Iraq, Afghanistan, and Syria.

    Although today’s BBG is no longer covertly funded via the CIA’s black budget, its role as a soft power “psychological warfare” operation hasn’t really changed since its inception. The BBG and its subsidiaries still engage in propaganda warfare, subversion and soft-power projection against countries and foreign political movements deemed hostile to US interests. And it is still deeply intertwined with the same military and CIA-connected intelligence organizations — from USAID to DARPA to the National Endowment for Democracy.

    Today, the Broadcasting Board of Governors runs a propaganda network that blankets the globe: Radio Martí (aimed at Cuba), Radio Farda (aimed at Iran), Radio Sawa (which broadcasts in Iraq, Lebanon, Libya, Morocco, and Sudan), Radio Azadi (targeting Afghanistan), Radio Free Europe/Radio Liberty (which has tailored broadcasts in over a dozen languages into Russia, Ukraine, Serbia, Azerbaijan, Ukraine, Belarus, Georgia, and Armenia), and Radio Free Asia (which targets China, North Korea, Laos, and Vietnam).

    The BBG is also involved in the technology of post-Cold War, Internet-era propaganda. It has bankrolled satellite Internet access in Iran and continues to fund an SMS-based social network in Cuba called Piramideo — which is different from the failed covert Twitter clone funded by USAID that tried to spark a Cuban Spring revolution. It has contracted with an anonymity Internet proxy called SafeWeb, which had been funded by the CIA’s venture capital firm In-Q-Tel. It worked with tech outfits run by practitioners of the controversial Chinese right-wing cult, Falun Gong — whose leader believes that humans are being corrupted by invading aliens from other planets/dimensions. These companies — Dynaweb and Ultrareach — provide anti-censorship tools to Chinese Internet users. As of 2012, the BBG continued to fund them to the tune of $1.5 million a year.

    As the BBG proudly outlined in a 2013 fact sheet for its “Internet Anti-Censorship” unit:

    The BBG collaborates with other Internet freedom projects and organizations, including RFA’s Open Technology Fund, the State Department, USAID, and DARPAs SAFER Warfighter Communications Program. IAC is also reaching out to other groups interested in Internet freedom such as Google, Freedom House and the National Endowment for Democracy’s Center for International Media Assistance.

    BBG is also one of the Tor Project’s biggest funders, paying out about $3.5 million from 2008 through 2013. BBG’s latest publicly-known Tor contract was finalized in mid-2012. The BBG gave Tor at least $1.2 million to improve security and drastically boost the bandwidth of the Tor network by funding over a hundred Tor nodes across the world — all part of the US government’s effort to find an effective soft-power weapon that can undermine Internet censorship and control in countries hostile to US interests. (We only know about the BBG’s lucrative funding of Tor thanks to the dogged efforts of the Electronic Privacy Information Center, which had to sue to get its FOIA requests fulfilled.)

    As mentioned, last year Congress decided the BBG was doing such a good job advancing America’s interests abroad that it boosted the agency’s “Internet freedom” annual budget from just $1.6 million in 2011 to a whopping $25 million this year. The BBG funneled half of this taxpayer money through its Radio Free Asia subsidiary, into the “Open Technology Fund” — the “nonprofit” responsible for bankrolling many of today’s popular open-source privacy and encryption apps.

    Which brings me to the next starring agency in this recovered history of Washington DC’s privacy technology investments: Radio Free Asia.

    Radio Free Asia

    The CIA launched Radio Free Asia (RFA) in 1951 as an extension of its global anti-Communist propaganda radio network. RFA beamed its signal into mainland China from a transmitter in Manila, and its operations were based on the earlier Radio Free Europe/Radio Liberation From Bolshevism model.

    The CIA quickly discovered that their plan to foment political unrest in China had one major flaw: the Chinese were too poor to own radios.

    Balloons, holding small radios tuned to Radio Free Asia’s frequency, were lofted toward the mainland from the island of Taiwan, where the Chinese Nationalists had fled after the Communist takeover of the mainland in 1949. The plan was abandoned when the balloons were blown back to Taiwan across the Formosa Strait. The CIA supposedly shuttered Radio Free Asia in the mid-1950s, but another Radio Free Asia reappeared a decade later, this time funded through a CIA-Moonie outfit called the Korean Culture and Freedom Foundation (KCFF) — a group based in Washington, D.C. that was run by a top figure in South Korea’s state intelligence agency, Colonel Bo Hi Pak, who also served as the “principle evangelist” of cult leader Rev. Sun-Myung Moon of the Unification Church.

    This new Moonie iteration of Radio Free Asia was controlled by the South Korean government, including the country’s own CIA, the “KCIA.” It enjoyed high-level support from within the first Nixon Administration and even featured then-Congressman Gerald Ford on its board. According to an FBI file on Rev. Moon, Radio Free Asia “at the height of the Vietnam war produced anti-communist programs in Washington and beamed them into China, North Korea and North Vietnam.”

    Radio Free Asia got busted in a widespread corruption scandal in the late 1970s, when the South Korean government was investigated for using the Moonie cult to influence US public opinion in order to keep the US military engaged against North Korea. Back in the 1970s, the Moonies were the most notorious cult in the United States, accused of abducting and "brainwashing" countless American youths. How it was that the CIA’s Radio Free Asia was handed off to the Moonies was never quite explained, but given laws banning the CIA (or the KCIA) from engaging in psychological warfare in the US, the obvious thing to do was to bury Radio Free Asia long enough for everyone to forget about it.

    No sooner had Radio Free Asia vanished amid scandal than it reappeared again, Terminator-like, in the 1990s — this time as a legit “independent” nonprofit wholly controlled by the BBG and funded by Congress.

    Although this latest version of Radio Free Asia was supposed to be a completely new organization and was no longer as covert and B-movie spooky, its objectives and tactics remained exactly the same: To this day it beams propaganda into the same Communist countries, including North Korea, Vietnam, Laos, Cambodia, China, and Burma, and fiddles around in the same sorts of spooky adventures.

    Radio Free Asia and Anti-government Hacktivists

    Which brings us up to the present, when the Broadcasting Board of Governors, Radio Free Asia and its offshoot, the Open Technology Fund, find themselves in bed with many of the very same privacy activist figures whom the public regards as the primary adversaries of outfits like Radio Free Asia and the BBG. And it’s technology that brings together these supposed adversaries — the US National Security State on the one hand, and “hacktivist”, “anti-government” libertarian privacy activists on the other:

    “I’m proud to be a volunteer OTF advisor,” declared Cory Doctorow, editor of BoingBoing and a well-known libertarian anti-surveillance activist/author.

    “Happy to have joined the Open Technology Fund’s new advisory council,” tweeted Jillian York, the Director for International Freedom of Expression at the Electronic Frontier Foundation. (York recently admitted that the OTF’s “Internet freedom” agenda is, at its core, about regime change, but bizarrely argued that it didn’t matter.)

    In 2012, just a few months after Radio Free Asia’s 24/7 propaganda blitz into North Korea failed to trigger regime change, RFA sent folks from the Tor Project — including core developer Jacob Appelbaum (pictured above) — into Burma, just as the military dictatorship was finally agreeing to hand political power over to US-backed pro-democracy politicians. The stated purpose of Appelbaum’s RFA-funded expedition was to probe Burma’s Internet system from within and collect information on its telecommunications infrastructure — which was then used to compile a report for Western politicians and “international investors” interested in penetrating Burma’s recently opened markets. Here you can see Appelbaum’s visa — published in the report as evidence of what you needed to do to buy a SIM card in Burma.

    Burma is a curious place for American anti-surveillance activists funded by Radio Free Asia to travel to, considering that it has long been a target of US regime-change campaigns. In fact, the guru of pro-Western “color revolutions,” Gene Sharp, wrote his famous guide to non-violent revolutions, “From Dictatorship to Democracy”, initially as a guide for Burma’s opposition movement, in order to help it overthrow the military junta in the late 1980s. Sharp had crossed into Burma illegally to train opposition activists there — all under the protection and sponsorship of the US government and one Col. Robert Helvey, a military intelligence officer.

    Jacob Appelbaum’s willingness to work directly for an old CIA cutout like Radio Free Asia in a nation long targeted for regime-change is certainly odd, to say the least. Particularly since Appelbaum made a big public show recently claiming that, though it pains him that Tor takes so much money from the US military, he would never take money from something as evil as the CIA.

    Ignorance is bliss.

    Appelbaum’s financial relationships with various CIA spinoffs like Radio Free Asia and the BBG go further. From 2012 through 2013, Radio Free Asia transferred about $1.1 million to Tor in the form of grants and contracts. This million dollars comes on top of another $3.4 million Tor received from Radio Free Asia’s parent agency, the BBG, starting from 2007.

    But Tor and Appelbaum are not the only ones happy to take money from the BBG/RFA.

    Take computer researcher/privacy activist Harry Halpin, for example. Back in November of 2014, Halpin smeared me as a conspiracy theorist, and then falsely accused me and Pando of being funded by the CIA — simply because I reported on Tor’s government funding. Turns out that Halpin’s next-generation secure communications outfit, called LEAP, took more than $1 million from Radio Free Asia’s Open Technology Fund. Somewhat ironically, LEAP’s technology powers the VPN services of RiseUp.Net, the radical anarchist tech collective that provides activists with email and secure communications tools (and forces you to sign a thinly veiled anti-Communist pledge before giving you an account).

    Then there’s the ACLU’s Christopher Soghoian. A few months ago, he had viciously attacked me and Pando for reporting on Tor’s US government funding. But just the other day, Soghoian went on Democracy Now, and in the middle of a segment criticizing the U.S. government’s runaway hacking and surveillance programs, recommended that people use a suite of encrypted text and voice apps funded by the very same intelligence-connected U.S. government apparatus he was denouncing. Specifically, Soghoian recommended apps made by Open Whisper Systems, which got $1.35 million from Radio Free Asia’s Open Technology Fund from 2013 through 2014.

    He told Amy Goodman:

    “These are best-of-breed free applications made by top security researchers, and actually subsidized by the State Department and by the U.S. taxpayer. You can download these tools today. You can make encrypted telephone calls. You can send encrypted text messages. You can really up your game and protect your communications.”

    When Goodman wondered why the U.S. government would fund privacy apps, he acknowledged that this technology is a soft-power weapon of U.S. empire but then gave a very muddled and naive answer:

    CHRISTOPHER SOGHOIAN: Because they’re tools of foreign policy. You know, the U.S. government isn’t this one machine with one person, you know, dictating all of its policies. You have these different agencies squabbling, sometimes doing contradictory things. The U.S. government, the State Department has spent millions of dollars over the last 10 years to fund the creation and the deployment and improvement to secure communications and secure computing tools that were intended to allow activists in China and Iran to communicate, that are intended to allow journalists to do their thing and spread news about democracy without fear of interception and surveillance by the Chinese and other governments.

    AMY GOODMAN: But maybe the U.S. government has a way to break in.

    CHRISTOPHER SOGHOIAN: Well, you know, it’s possible that they’ve discovered flaws, but, you know, they have—the U.S. government hasn’t been writing the software. They’ve been giving grants to highly respected research teams, security researchers and academics, and these tools are about the best that we have. You know, I agree. I think it’s a little bit odd that, you know, the State Department’s funding this, but these tools aren’t getting a lot of funding from other places. And so, as long as the State Department is willing to write them checks, I’m happy that the Tor Project and Whisper Systems and these other organizations are cashing them. They are creating great tools and great technology that can really improve our security. And I hope that they’ll get more money in the future. It’s convenient and nice to believe that one hand of the U.S. National Security State doesn’t know what the other hand is doing — especially when the livelihoods of you and your colleagues depends on it. But as the long and dark covert intelligence history of the Broadcasters Board of Governors and Radio Free Asia so clearly shows, this thinking is naive and wrong. It also shows just how effectively the U.S. National Security State brought its opposition into the fold.

    You’d think that anti-surveillance activists like Chris Soghoian, Jacob Appelbaum, Cory Doctorow and Jillian York would be staunchly against outfits like BBG and Radio Free Asia, and the role they have played — and continue to play — in working with defense and corporate interests to project and impose U.S. power abroad. Instead, these radical activists have knowingly joined the club, and in doing so, have become willing pitchmen for a wing of the very same U.S. National Security State they so adamantly oppose.

    “You’d think that anti-surveillance activists like Chris Soghoian, Jacob Appelbaum, Cory Doctorow and Jillian York would be staunchly against outfits like BBG and Radio Free Asia, and the role they have played — and continue to play — in working with defense and corporate interests to project and impose U.S. power abroad. Instead, these radical activists have knowingly joined the club, and in doing so, have become willing pitchmen for a wing of the very same U.S. National Security State they so adamantly oppose.”

    You have to admit, it’s all quite a head-scratcher. *scratch scratch scratch*

    Posted by Pterrafractyl | February 8, 2016, 6:19 pm
  2. Barack Obama learning the Grey Wolves hand sign while visiting with them on a 2015 trip to Turkey for the G-20 Forum:
    https://fellowshipoftheminds.com/2015/11/23/obama-makes-devils-horns-hand-sign-in-turkey/

    Just ingenue, you might say. Well, who was it directing his visit? And don’t you suppose one of his handlers’ mandates was not to let him be diplomatically embarrassed?

    We should remember that this website appears to be the worst sort of Christian fundamentalist manifestation, yet the Grey Wolf hand sign being given by Obama, unless this pic is photoshopped, is an indicator of the direction we are going in.

    Posted by Atlanta Bill | March 2, 2017, 1:23 pm

Post a comment