- Spitfire List - http://spitfirelist.com -

Al Jazeera, the Muslim Brotherhood and the Overthrow of Morsi

[1]

Muslim Brotherhood spiritual leader Youssef Al Qaradawi on Al Jazeera

Dave Emory’s entire life­time of work is avail­able on a flash drive that can be obtained here. [2] (The flash drive includes the anti-fascist books avail­able on this site.)

COMMENT: In past articles [3], we have noted the close relationship between the Al Jazeera network and the Muslim Brotherhood. [4]  (The Brotherhood is an Islamic fascist organization allied with the Axis in World War II and nurtured in the postwar period by Western intelligence services and Persian Gulf oil kingdoms as anti-communist and anti-Israeli proxy warriors.)

Based in Qatar (which is utilizing I.G. Farben’s Fischer/Tropsch process [5]), the network is growing in presence in the United States.

In addition to its purchase of Al Gore’s “Current TV” and resulting entry into the U.S. cable TV market, Al Jazeera has been broadcasting for some time on the Pacifica Radio network, which caters to the so-called progressive community.

(In past posts, we have noted that Al Jazeera/Muslim Brotherhood’s benighted presence in American media, along with that of Bertelsmann, corresponds to a tee to the Serpent’s Walk scenario [6] we have discussed for many years.)

[7]

A gag order, Muslim Brotherhood style

One place where Al Jazeera’s influence is NOT waxing is Egypt [8].  (See text excerpts below.) In addition to the fact that many of their journalists have resigned [9] in protest over the network’s blatant pro-Brotherhood bias, the Egyptian army has been arresting [10] some of its staff in the crackdown on Morsi’s supporters.

In addition, Al Jazeera correspondents have been barred from news conferences by fellow journalists, because of the network’s pro-Brotherhood stance.

In an update [11], we note that the Egyptian government continues to be at loggerheads with the network.

 

“Al-Jazeera Egypt Staff Resign Over Orders To “Favor” The Muslim Brotherhood” by gmbwatch; Global Muslim Brotherhood Daily Watch; 7/9/2013. [8]

EXCERPT: Gulf media is reporting that 22 members of the Al-Jazeera Egyptian bureau have resigned in protest over what they say were instructions from the management to “favor the Muslim Brotherhood.” According to a Gulf News [12] report: The news channel Al Jazeera Mubasher Misr saw 22 members of staff resign on Monday in Egypt over what they alleged was coverage that was out of sync with real events in Egypt.

Anchor Karem Mahmoud announced that the staff had resigned in protest against what he called ‘biased coverage’ of the events in Egypt by the Qatari broadcaster.

Mahmoud said that the resignations had been brought about by a perceived lack of commitment and Al Jazeera professionalism in media coverage, adding that ‘the management in Doha provokes sedition among the Egyptian people and has an agenda against Egypt and other Arab countries.’

Mahmoud added that the management used to instruct each staff member to favour the Muslim Brotherhood.

He said that ‘there are instructions to us to telecast certain news’.

Haggag Salama, a correspondent of the network in Luxor, had resigned on Sunday accusing it of ‘airing lies and misleading viewers’.

He announced his resignation in a phone-in interview with Dream 2 channel.

Meanwhile, four Egyptian members of editorial staff at Al Jazeera’s headquarters in Doha resigned in protest against what they termed a ‘biased editorial policy’ pertaining to the events in Egypt, Ala’a Al Aioti, a news producer, told Gulf News by phone . . .

In 2009, Egyptian authorities were reported [13] to be in the process of revoking Al-Jazeera’s license to broadcast and that the network was planning to close its bureau office in Cairo.

Leaked US State Department cables indicate [14] that Al-Jazeera, based in Qatar and funded by the Qatari government, operates as an arm of Qatari foreign policy which has recently been strongly supportive of the Muslim Brotherhood and the recently deposed Mohamed Morsi. . . .

RECOMMENDED READING: “Why Does Al Jazeera Love A Hateful Islamic Extremist?” by gmbwatch; Global Muslim Brotherhood Daily Watch; 7/11/2013. [15]

EXCERPT: Bloomberg columnist Jeffrey Goldberg has published an article titled “Why Does Al Jazeera Love a Hateful Islamic Extremist?” [16] that summarizes recent developments adverse for Global Muslim Brotherhood leader Youssef Qaradawi. The article begins:

So, it hasn’t been the best week for Al Jazeera, the television network owned by Qatar’s despotic ruling family, for the same reason that it hasn’t been a great week for the despotic ruling family itself: the ouster of Egypt’s president, Mohamed Mursi, the bumpkin fundamentalist.

Qatar pumped a lot of money into Mursi’s Muslim Brotherhood government, and for what? The Qatari royal family should sue the Brotherhood for malfeasance. So much hope was riding on Mursi’s experiment in political Islam. Although Qatar spreads risk around a bit — it has provided millions of dollars to Islamists in Syria and to the Palestinian terrorist group Hamas (now there’s an investment in the future) — Mursi represented its main chance to advance the cause of Islamic fundamentalism.

And now, to add insult to financial injury, Saudi Arabia just promised post-Mursi Egypt $5 billion, and the United Arab Emirates, another of Qatar’s main rivals, has kicked in $3 billion.

As for Al Jazeera, which is scheduled to introduce its American network next month in place of Al Gore’s hapless Current TV, well, let’s put it this way: It will certainly be more popular among Americans than it is among Egyptians. Which isn’t saying much.

Journalists Protest

The millions of Egyptians who rose up against Mursi’s rule also aired their feelings about Al Jazeera’s breathless pro-Muslim Brotherhood coverage. The harsh criticism directed at the network prompted Egyptian reporters to expel Al Jazeera reporters from a recent news conference, and led several journalists to quit Al Jazeera’s Egypt operation, apparently to protest its obvious bias.

One of the correspondents who quit, Haggag Salama, accused his ex-bosses of ‘airing lies and misleading viewers.’ The journalist Abdel Latif el-Menawy is reported to have called Al Jazeera a ‘propaganda channel’ for the Muslim Brotherhood. It’s possible that some of the journalists who quit did so as a matter of self-preservation; the Egyptian military is behaving in predictably heavy-handed ways toward journalists it doesn’t like. But it’s also entirely plausible that they quit because they couldn’t abide Qatari government interference in their reporting. . . .

“RECOMMENDED READING: Al Jazeera Faces Criticism In Egypt Over Its Coverage Of Muslim Brotherhood”; Global Muslim Brotherhood Watch; 1/8/2013. [11]

EXCERPT: The Washington Post has featured a story titled “Al Jazeera Faces Criticism In Egypt Over Its Coverage Of Muslim Brotherhood” which looks at criticism of Al Jazeera over its relationship to the Muslim Brotherhood. The story begins:

“Ever since the military’s ouster of Egyptian president Mohamed Morsi in July, Al Jazeera, the pioneering Arab-language news broadcaster, hasn’t shrunk from calling his removal something the American government won’t: a coup.
That highly loaded declaration, as well as its relentless and, critics say, sympathetic coverage of Morsi and the Muslim Brotherhood movement, has turned Al Jazeera into a virtual enemy of the state in Egypt. Its journalists have been harassed and banned, and five remain in custody, including three who were arrested last week for allegedly harming national security. Al Jazeera’s local TV studios in Egypt, though not its transnational satellite transmissions, have been shut down, forcing its few remaining Egyptian journalists to work from makeshift facilities, such as a Cairo hotel room. . . .
. . . . Since then, Egyptian authorities and Al Jazeera’s critics — including some of the network’s own employees — have accused it of being a mouthpiece for Morsi and the now-outlawed Muslim Brotherhood.

Al Jazeera has given a lot support to the Muslim Brotherhood. There’s no doubt about that,’ said Hugh Miles, a freelance journalist in Cairo and the author of ‘Al-Jazeera: The Inside Story of the Arab News Channel That Is Challenging the West.’ . . .”

. . . . The GMBDW reported earlier this week that Egypt had summoned the Qatari Ambassador to the Egyptian foreign ministry in order to object to Qatari criticism of the crackdown on the Brotherhood as well as to Qatari broadcaster Al-Jazeera’s coverage of events.

The GMBDW reported in September 2013 on the ongoing conflicts regarding Al-Jazeera’s coverage of events in Egypt. In July 2012, the GMBDW had reported on the resignation of the 22 members of the Al-Jazeera Egyptian bureau in protest over what they say were instructions from the management to “favor the Muslim Brotherhood.” In 2009, Egyptian authorities were reported to be in the process of revoking Al-Jazeera’s license to broadcast and that the network was planning to close its bureau office in Cairo.

Leaked US State Department cables indicate that Al-Jazeera, based in Qatar and funded by the Qatari government, operates as an arm of Qatari foreign policy which has recently been strongly supportive of the Muslim Brotherhood and the recently deposed Mohamed Morsi. Our predecessor publication extensively covered the role of Qatar as a supporter of the Global Muslim Brotherhood and was the first to report on the strong ties to the Global Muslim Brotherhood and Hamas of Wadah Khanfar, the former Director-General of Al-Jazeera who resigned in 2011 after serving for eight years. . . . .