Spitfire List Web site and blog of anti-fascist researcher and radio personality Dave Emory.

News & Supplemental  

Cashing Out: Al [Gore] Jazeera Buys Current TV

Why Is this Man Smiling?

COMMENT: For years, we have noted the U.S. policy shift toward embracing the Muslim Brotherhood, an Islamic fascist organization allied with the Axis during World War II. Begun during George W. Bush’s second term, that policy shift continues to gather momentum, with Democrats falling headlong into a trap laid by the Underground Reich’s satraps in the Republican Party.

On the heels of the Brotherhood’s smashing victory in the so-called “Arab Spring” (aided and abetted by the GOP/Underground Reich faction of the American national security establishment), Al Gore sold his Current TV cable and satellite channel to the Al Jazeera network. Dominated by the Muslim Brotherhood, Al Jazeera will now be able to spread its Nazi poison to a wider audience. Ultimately, this will  rebound on the Democrats, Jews/Israelis and, eventually, Russia, China and India–large nations with sizable Muslim populations that are slated for break up by the Underground Reich-dominated transnationals.

The Al Jazeera//Current TV deal might be envisioned as Serptent’s Walk meets the Muslim Brotherhood, with that Islamist Underground ally serving proxy warriors and pr0pagandists.

“Gore Went to Bat for Al Jazeera, and Himself” by Brian Stelter; New York Times; 1/3/2013.

EXCERPT: Gore’s Current TV was never popular with viewers, but it was a hit where it counted: with cable and satellite providers. When he co-founded the channel in 2005, Mr. Gore managed to get the channel piped into tens of millions of households — a huge number for an untested network — through a combination of personal lobbying and arm-twisting of industry giants.

He called on those skills again after deciding in December to sell Current TV to Al Jazeera for $500 million. To preserve the deal — and the estimated $100 million he would personally receive — he went to some of those same distributors, who were looking for an excuse to drop the low-rated channel, and reminded them that their contracts with Current TV called it a news channel. Were the distributors going to say that an American version of Al Jazeera didn’t qualify, possibly invoking ugly stereotypes of the Middle Eastern news giant?

“The lawyers for the carriers couldn’t find their way around it,” said a person briefed on the negotiations who described them on condition of anonymity.
Mr. Gore, who lost his last big legal argument — the one in 2000 — succeeded. On Wednesday night, a deal was announced that will bring the Al Jazeera brand into at least 40 million homes in the United States. It will also make Mr. Gore, who is already estimated to be worth more than $100 million, an even richer man.
The deal completed an eight-year odyssey for Mr. Gore and for Current TV that confirmed one of the realities of show business: it can be a lot easier to profit from a channel than to come up with must-see TV for viewers.

Television executives and observers were surprised by both the big price tag and the decision by Mr. Gore, one of the best-known proponents for action to combat global warming, to sell to a Middle Eastern monarchy built with oil wealth. . . . .

COMMENT: Sadly, the Mus­lim Broth­er­hood appears to be tak­ing over the Al Jazeera net­work. Al Jazeera already has a contract with the Pacifica Radio network, which reaches a sizable portion of the so-called “progressive” sector.

“The Islamist (MB) Takeover of Al Jazeera?” by Dou­glas Far­rah; douglasfarah.com; 1/16/2009.

EXCERPT: The Global Mus­lim Broth­er­hood Daily Report [which tracks along the bottom of the front page of the web site] has an inter­est­ing look at the grow­ing Islamist agenda of the al Jazeera TV sta­tion, and the roots of the shift in the Mus­lim Brotherhood.

It is an impor­tant obser­va­tion since so much of the Arab world-as well as the West­ern media-look to the sta­tion to por­tray and inter­pret events, par­tic­u­larly the Hamas-Israeli conflict.

It is easy to for­get (and shock­ingly sel­dom reported) that Hamas is an organic part of the global Mus­lim Broth­er­hood, accord­ing to arti­cle 2 of its own char­ter. So that the Ikhwan would seek to con­trol the main medium for the out­side world to inter­pret the con­flict is not at all unusual.

The report looks at Wadah Khan­far (aka Wad­dah Khan­far), the station’s Gen­eral Man­ager, as the dri­ving force behind al Jazeera’s move toward embrac­ing the Islamist agent, while mar­gin­al­iz­ing other voices in the sta­tion that once had a sig­nif­i­cant role.

In Octo­ber 2006, one of Al Jazeera’s own cor­re­spon­dents stated that Mr. Khan­far had a Mus­lim Broth­er­hood back­ground and asked him about it directly, receiv­ing a non-denial and eva­sive reply:

Mr. Wad­dah, you have and Islamic back­ground, specif­i­cally Mus­lim Broth­er­hood, don’t you think that this is con­flict­ing with your posi­tion as a head of the biggest Arab media orga­ni­za­tion now? In fact, I do not clas­sify myself as belong­ing to a cer­tain polit­i­cal ide­o­log­i­cal move­ment, this is firstly an impor­tant issue which is very .. (inter­rupt­ing) ..Or you were belong­ing .. I think that firstly I belong to this Nation includ­ing its col­lec­tive legacy and mind, and that this some­thing I value and am keen on it, but I tell you clearly and frankly, Al jazeera taught us always that our affil­i­a­tion to Al jazeera– as an admin­is­tra­tion or press– is an affil­i­a­tion to an insti­tu­tion with deep-rooted rules and with a clear iden­tity based pri­mar­ily on pro­fi­ciency and respect­ing the opin­ion and the other opin­ion, and it isn’t absolutely based on dif­fer­en­ti­at­ing between peo­ple on ide­o­log­i­cal, intel­lec­tual or party bases.Inter­est­ingly, it was the Nation Mag­a­zine arti­cle from 2007 that first reported on the grow­ing Islamist agenda of the TV station.

Whether it’s report­ing the Hamas per­spec­tive from the occu­pied ter­ri­to­ries with­out men­tion of the Pales­tin­ian Authority’s ver­sion of events, or the fawn­ing depic­tion else­where of Islamist par­ties and mili­tias as the grass­roots reflec­tion of Arab sen­ti­ment, Al Jazeera has moved away from its ide­o­log­i­cally diverse ori­gins to a more populist/Islamist approach. After the March 2003 US inva­sion of Iraq, Al Jazeera replaced its long­time sec­u­lar bureau chief in Bagh­dad, Faisal Yasiri, with Wadah Khan­far, who had reported from Afghanistan after the Amer­i­can inva­sion in 2001 and then Kurdish-controlled ter­ri­tory as the war with Iraq was launched in 2003.

Shortly there­after, the sec­u­lar head of Al Jazeera, Mohammed Jassem Ali, was ousted and replaced by Khan­far, whom nine cur­rent and for­mer employ­ees of the sta­tion inter­viewed for this arti­cle char­ac­ter­ize as an Islamist. It was around this time that Jazeera’s Iraq bureau “became a plat­form for [Sunni] extrem­ists,” says Shaker Hamid, a sec­u­lar Jazeera cor­re­spon­dent in Bagh­dad from 1997 to 2000, who left to work at another Arab satel­lite sta­tion after get­ting what he says was a bet­ter offer. “I can’t say that Jazeera’s rhetoric is com­pletely against Shi­ites,” Hamid says. “The Amer­i­cans intro­duced this, but the media should not make it worse, and Jazeera did.”

I am all for free­dom of expres­sion and the rights of oth­ers to get their mes­sage out. But I am also in favor of full dis­clo­sure of own­er­ship and inter­ests. Al-Jazeera is los­ing its right to claim to rep­re­sent dif­fer­ent voices, because the Islamist agenda has made it increas­ingly dif­fi­cult for any other voices to be heard. . . .


7 comments for “Cashing Out: Al [Gore] Jazeera Buys Current TV”

  1. No surprise with Gore.

    Posted by GW | January 6, 2013, 5:49 am
  2. @Dave
    One of the biggest cable providers, Time Warner Cable, has dropped Current due to the change in ownership, but may reinstate it.


    I would expect there are quite a few cable customers, mostly Tea Party and Republican Voters who will be upset if there is a channel with the Al Jazeera name on it carried by their cable company. I don’t believe most people in the U.S. view Al Jezeera favorably at all.

    Apart from a fear of the Muslim Brotherhood starting a new evil empire, or just of Islamic Terrorism, there is just plain xenophobia aimed at Arabs and Muslims and people who look like them. An extreme example being the poor guy who got murdered by being shoved in front of the subway.


    Although this too could have been more than just the act of a lone nut. Nowadays you just can’t tell.

    As you heroicly highlight, there is plenty of influence from forces alligned with the The Muslim Brotherhood and The Bormann Organization in the mainstream media (and in the Republican Party and among “the so called “progrssive sector””. That is having a bigger impact than probably this new channel will have.

    You mentioned Russia and China as targets. My cable company has little watched news networks controlled by both those countries (RT and CCTV) which I find somewhat interesting because of the differing viewpoints presented, but they have relatively small audiences and little influence here, unlike Fox News and CNN. I think the new incarnation of Current will be in a similar position but time will tell.

    Mr. Gore it looks like is now mostly in it for the money as are a lot of people and organizations, and that, over higher traditional American and higher human values, has certainlly comeback to bite the vast majority of people and will increasinly do so at all levels of society, as you have so astutely been warning for 30 plus years.

    If Al Gore or anybody wants to resolve to be better, supporting your work and this site would be a fantastc concrete step in the right direction, to start the new year off positively.

    But I thank you for your integrity and selflessness and sacrafice. I know last year in particular was probally rougher and harder for you than I can imagine. I wish you the very best this New Year with much improved health, well being and prosperity. Thank you.

    Posted by GK | January 6, 2013, 12:04 pm
  3. Check out

    Global MB Report:
    Is Al Jazeera Part Of The Muslim Brothers’ Program?”


    Posted by Vanfield | January 6, 2013, 10:43 pm
  4. @Vanfield–

    Thanks for the archival “heads-up.” The Global Muslim Brotherhood Daily Report feeds along the bottom of the home page of this website.


    Dave Emory

    Posted by Dave Emory | January 7, 2013, 2:50 pm
  5. It looks like money is no object for the upcoming launch of Al Jazeera America.


    Posted by GK | July 19, 2013, 7:46 pm
  6. Programming on the boob tube this evening on the new Al Jazeera America Cable News Channel. They did nearly a whole hour publicizing activists against the Military Occupation of Hawaii. Who would have guessed the channel owned by rich Sheikhs would be interested in indigenous rights just like Karl Von Habsburg as mentioned in FTR# 615.

    Posted by GK | September 4, 2013, 8:41 pm
  7. @GK: I do think the Alawites are in some danger in Syria, but I doubt the majority of Syrians would tolerate genocidal violence against them, and I do wonder if perhaps some of those claiming to be defending Alawites, or Christians in Syria, such as Rand Paul, are really engaging in a sort of Von Hapsburg gambit, similar to what’s been done with Xinjiang & Tibet in China.

    Posted by Steven L. | September 6, 2013, 5:30 pm

Post a comment